Huvudmeny
Pia Johansson poserar glatt framför färgglada trådrullar

2015-06-08 15:32

Pia skapar Mötesplats med nya visioner


Pia Johansson slutade i vintras efter över 30 år på PostNord. Med erfarenheter som försäljningschef och specialist inom direktmarknadsföring under PostNords resa in i det digitala ska hon nu leda visionsarbetet med SIIR och Handelslabbet vidare.

Pia Johansson har suttit i SIIRs strategigrupp sedan institutet startade 2012 och är sedan mars projektledare för Vision Mötesplatsen. Tanken med Mötesplatsen är att skapa en samlingsplats för olika aktörer att mötas på. Mötesplatsen ska fungera som ett komplement till Handelslabbets forskande och laborerande verksamhet. Vi träffade Pia Johansson i Smart Textiles Showroom på Textilhögskolan för att prata mer om vad hon gör idag och vart SIIR är på väg.

– Jag projektleder arbetet med Vision Mötesplatsen, där SIIR, Handelslabbet och externa aktörer ska kunna husera ihop för mer effektiv samverkan. Just nu träffar jag väldigt många personer för att samla in fakta och skapa mig en bild av hur SIIRs forskningsmiljö Handelslabbet kan utvecklas.

Visioner om att utveckla och nå ut

Pia Johansson berättar att nästa steg i processen med att skapa Mötesplatsen är att visualisera och presentera den nya visionen.

– När jag mött SIIRs olika samarbetspartners och representanter från de stora traditionella e-handelsbolagen som Borås Stad, Pulsen och Hemtex har jag tagit reda på hur de vill utveckla Handelslabbet. Det är möten med fantastiska människor och jag får en massa input om vad Vision Mötesplatsen kan bli i framtiden. Detta kommer vi att ta med när vi presenterar visionen.

Arbetet med att formulera, presentera och visualisera visionen har pågått under våren och där vi sitter vid bordet i Textile Showroom betonar Pia Johansson hur viktigt det är att nå ut med forskningen som sker i Handelslabbet. Hon berättar att det redan idag finns mycket intressant forskning som kan komma till nytta för företag i labbet.

Den digitala hållbara handelsframtiden

Ett område som Pia Johansson har mycket erfarenhet av sedan sin tid i PostNord är hur digital och fysisk handel kan kopplas ihop, och hon menar att här behövs det nya tankar. I Handelslabbet kan företag i butiksmiljö testa och med hjälp av Högskolan i Borås forska på att få ihop de fysiska produkterna och butikerna med det digitala. Pia Johansson betonar att SIIR och labbet kan hjälpa organisationer att visa vad forskningen kan leda till och hur företagen kan få användning av den. På frågan om vad hon vill uppnå i SIIIR svarar hon engagerat:

– Det som känns mest spännande är utvecklingen av det digitala, med teknik som till exempel hjälper kunder att handla.

Intresset för den digitala handeln i kombination med vikten av hållbarhet är kanske det som också lett Pia Johansson in på det hon gör utanför SIIR, i ett uppdrag med digital försäljning av produkter som kräver unika transportlösningar:

– Jag är med ett nystartat företag inom e-handel. Med hjälp av smarta förpackningar kommer vi att sälja blommor över nätet. Blommorna från hela världen kommer paketeras och färdas i fuktighetsbevarande kartonger – så att de levereras i absolut bästa skick.

Med dessa erfarenheter i ryggen kan Pia Johansson se möjligheterna med Handelslabbet och Vision Mötesplatsen. Förutom det digitala så finns det ännu ett område där hon ser forskningen på SIIR kan komma till stor samhällsnytta:

– Hållbarhet. Många som idag vänder sig till SIIR har frågor om undersökningar och forskning kring området hållbarhet i handeln. Att vi pratar hållbarhet är en följd av handeln i stort som bland annat innehåller mycket textil där det idag sker en hel del köp och släng. Handeln innebär även mycket transporter och också där är hållbarhet en viktig fråga. Där kan den forskning som genomförs i labbet finnas tillgänglig i framtiden genom den kommande mötesplatsen.