Huvudmeny

2015-04-24 09:00

Andreas startar företag under studietiden


Drivhuset banade vägen för att starta eget för Andreas Nyberg. Nu är det skjortor av eget märke som gäller.

Andreas Nyberg.

När Andreas Nyberg bestämde sig för att studera Industriell ekonomi – arbetsorganisation och ledarskap gjorde han ett strategiskt val. Målet sedan länge var att starta ett eget företag.

Andreas Nyberg
Ålder: 24
Från: Borås
Studerar: Industriell ekonomi – arbetsorganisation och ledarskap årskurs 2
Vid sidan om studierna: Driver tillsammans med två kamrater företaget Ciszere

Genom Drivhuset i Borås och en Loopa-utbildning i affärsutveckling har han tillsammans med ett par kamrater nu kommit igång med företaget Ciszere. Deras nisch är herrskjortor i funktionsmaterial. Namnet Ciszere är inte valt av en slump.

– Vi tar fram och säljer skjortor i funktionsmaterial som håller för en hel dags användning. Vi har valt företagsnamnet Ciszere, vilket betyder ullsax. Detta är en hyllning till Borås som ju är en textilstad. Vår tanke har varit att göra något nytt med ett traditionellt plagg, men vi har gått ett steg längre och tagit in nya egenskaper som passform och funktionella tyger. Vi försöker även ta in ett miljötänk i våra produkter.

Andreas driver företaget tillsammans med Marcus Rohdén, som är fotbollsspelare i Elfsborg, och Johan Forsberg, som precis som Andreas studerat på Högskolan i Borås.

Idé från tonåren

Lite udda att en ingenjörsstudent satsar på ett modeföretag kan det tyckas, men Andreas förklarar:

– Vi hade en idé i tidiga tonåren att vi någon gång i framtiden skulle starta ett företag tillsammans. Efter att ha haft något enformiga arbeten några år, jag som telefonförsäljare och Johan med kundtjänst, bestämde vi oss för ett par år sedan att det kunde vara dags. Och Marcus hade tid över vid sidan av fotbollen. Och att ha ett eget företag aldrig är enformigt.

Genomtänkt studieval

Andreas hade en plan för företaget när han sökte till högskoleingenjörsutbildningen industriell ekonomi.

– Det var en öppen och bred utbildning som passade mig. Min styrka i företaget är kunskapen att bygga ett företag. Utbildningen ger oss förståelse för hur man söker kompetens, hur en industriell organisation fungerar och hur lager och logistik fungerar.

Drivhuset har haft stor betydelse för Andreas och hans vänner. Via Drivhuset kom de i kontakt med Loopa, Drivhusets affärsutvecklingsutbildning. Där har de fått stöttning och pushning och där har de fått ställa de svåra frågorna om att starta och driva ett företag.

Första kollektionen skjortor, som släpptes 2013, sålde slut redan på ett par månader. Nu väntar de på nästa kollektion som ska ut till försäljning, dels på en herrekiperingsaffär i Jönköping, dels i företagets nyutvecklade webbshop. Företaget är nu medlem i Modeinkubatorn som behändigt nog, precis som Drivhuset, finns i Textile Fashion Center alldeles intill Högskolan i Borås.

– Där får vi hjälp med trender och hur modeföretag fungerar.

Målet är solklart, att de ska kunna leva på företaget.

Text och foto: Solveig Klug