Huvudmeny

2015-04-07 13:30

Magistrar i byggteknik redo för hållbart samhällsbyggande


Hållbart samhällsbyggande kräver bred kunskap. Detta tog Jenny Skogberg och Rilind Halitaj fasta på när de bestämde sig för att söka till Magisterutbildningen i byggteknik på Högskolan i Borås.

Jenny Skogberg och Rilind Halitaj.

Jenny Skogberg och Rilind Halitaj är i slutskedet av Magisterutbildningen i byggteknik – hållbart samhällsbyggande. Om ett par månader vill de dela med sig av sina kunskaper, det senaste och det branscherna behöver för att bygga ett hållbart samhälle. Inte bara bygga hus, utan även bygga stadsdelar och städer med hänsyn till ekonomiska, tekniska och sociala aspekter, allt på en gång.

Jenny Skogberg
Ålder: 23
Från: Partille
Tidigare studier: Byggingenjör, 180 hp, Högskolan i Borås
Tidigare spelat handboll på elitnivå för IK Sävehof och Kärra HF, är politiskt aktiv, styrelseaktiv

Varför valde ni den här utbildningen?

– Jag hade redan under grundutbildningen bestämt mig för att jag skulle studera på avancerad nivå. Jag ville få en helhetsbild av byggande riktad mot framtiden, säger Jenny.

Rilind hade ett mellanår efter grundutbildningen då han bland annat jobbade som lärare i byggkurser på en YH-utbildning i Alingsås. 
– Jag blev sugen på att plugga igen. Inriktningen mot hållbarhet känns helt rätt.

Vad tycker ni om utbildningen?

– Det är en väldigt bra utbildning med ett jättebra upplägg. Den kräver mycket eget tänkande och resonerande. Programmet är teoretiskt. Det känns som om det finns mycket kunskap kring hållbarhet. Under utbildningen har vi haft föreläsare från kommunen och olika företag. Vi har också varit ute och besökt företag. Det verkas som om man vill anamma hållbarhet. Det är uppenbart att det är en viktig fråga i byggbranschen. Problemet verkar också vara att kunna genomföra sina ambitioner kring hållbarhet. Det krävs kunskap och förståelse för problematiken. På utbildningen får vi till oss färsk kunskap, konstaterar Rilind.

–  Det är en sån härlig känsla här på högskolan. Det finns alltid någon att prata med och det är lätt att prata med lärarna. Det är liksom ett kollektivt tänkande här, menar Jenny.

Ni har båda läst en byggingenjörsutbildning förut. Varför föll valet på just den utbildningen?

–  Jag har känt att jag vill jobba med byggnader sedan jag var 13 år. Jag satt en hel sommar och gjorde planritningar, förklarar Jenny.

–  Jag visste att jag ville bli ingenjör och jag visste att Högskolan i Borås hade bra utbildningar. Att jag valde just byggteknik var en ren chansning men den blev ju bra, säger Rilind med ett leende.

Rilind Halitaj
Ålder: 24
Kommer från: Falköping
Tidigare studier: Byggingenjör, 180 hp, Högskolan i Borås
Fritid: Spelar fotboll i division IV, spelar gitarr och lägger upp inspelningar på Youtube

Är några delar av utbildningen extra intressanta?

–  Utbildningen har en koppling till ett utvecklingsprojekt av stadsdelen Norrby i Borås. Detta har varit givande och roligt. Vi har besökt stadsdelen och pratat med de boende där. Det känns som om Borås Stad är på rätt väg eftersom de inte bara fokuserar på boendet som sådant och de ekonomiska aspekterna. De tittar även på de sociala aspekterna och man försöker se på helheten och förstå problematiken. Vi har under utbildningen studerat Norrby utifrån olika infallsvinklar, förklarar Rilind.

–  Vi har läst en kurs om byggnaden som ett system som handlar om hur en byggnad fungerar, t.ex. när det gäller fukt, och ventilation och en kurs om robusta försörjningssystem, t.ex. fjärrvärme. Vi har inte bara talat om byggnader utan vi har gått från att tala om byggnader, till stadsdelar till hela städer, säger Jenny.

Ni gör just nu ert examensarbete tillsammans. Vad handlar det om?

– Det handlar om innemiljö i passivhus och om hur man säkrar innemiljön med tanke på att nå lägre energiförbrukning. Vi genomför just nu litteraturstudier för att se vilka problem som kan finnas när det gäller detta.

Vad är ert mål efter utbildningen?

– När jag läste på grundutbildningen ville jag jobba med byggnader som konstruktör eller platschef. Nu när jag har gått magisterutbildningen är jag mer inne på jobb som handlar om stadsplanering eller detaljplanering. De kunskaper vi får med oss från den här utbildningen lämpar sig bra för det, säger Rilind.

–  Och jag vill jobba med upphandlingsprocesser. Utbildningen har hjälpt mig att få ett annat perspektiv kring byggande och samhällsbyggnad och detta vill jag ta med mig till ett sådant jobb, säger Jenny.

Tips till nya studenter

– Det här är en riktigt bra utbildning om du är ute efter en kunskapsbredd och om du är intresserad av hur tankegångarna går i branschen kring hållbarhet. Ta vara på att klassen består av studenter som har olika grundutbildning (alla är inte byggingenjörer) och det kunskapsutbyte detta genererar. Jag har t.ex. stor förståelse för byggteknik men inte för logistik, en annan student kan mera om logistik men inte så mycket om byggteknik. Vi lär olika synsätt av varandra, avslutar Rilind.

De nya magistrarnas utmaning kommer att bli att knyta ihop olika sätt att tänka kring hållbart samhällsbyggande.

Läs mer om Magisterutbildningen i byggteknik - hållbart samhällsbyggande

Text och foto: Solveig Klug