Huvudmeny
Lill Langelotz

2015-02-04 15:08

Siktet inställt på högskolepedagogisk utveckling


Lill Langelotz är sedan årsskiftet sektionschef för Sektionen för pedagogiskt arbete. Hennes ansvarsområde är ett av sju prioriterade områden i högskolans verksamhetsplan. – Det är tid nu och detta uppdrag ska vi förvalta väl, säger hon.

Under drygt 10 år har Lill Langelotz arbetat vid Högskolan i Borås. Studentsupport, Bolognakoordinator, och kursansvarig för den högskolepedagogiska grundutbildningen är exempel på hennes olika uppdrag. I våras blev hon färdig med sin avhandling som handlar om kollegial handledning och kollegialt lärande.

Kanske har hon inte tagit raka vägen till det chefsuppdrag som hon har idag, men hon har hunnit med mycket under resans gång.

– Att få arbeta som sektionschef är jätteroligt och utmanande. Jag känner mig som ny på jobbet varje dag samtidigt som jag har mycket erfarenhet. Erfarenhet från olika kompetensutvecklingsinsatser, både inom skola och högre utbildning, samtidigt som jag bedriver forskning inom det pedagogiska fältet. Det är ur praktiken mina frågor ställs, säger Lill Langelotz. 

Lill Langelotz
Ålder: 47
Bor: I Sjömarken strax utanför Borås
Familj: Man och två döttrar som är 20 och 17 år
Fritid: Jag tränar och umgås med familj och vänner, gärna genom att laga (och äta!) god mat tillsammans. Sedan i höstas åker jag så ofta jag kan till vårt nyinköpta sommarhus på Dyrön (utanför Tjörn) och bara "är".
Gillar: Att skratta och ha kul! Och att höra och se havet när jag ligger i sängen!
Har: Lätt till både skratt och tårar
Läser: Gärna! Just nu Sofi Oksanen, tror det är hennes senaste, den heter något med Duvorna (svårt att komma ihåg titlar)
Är bra på: Att se möjligheter
Vill göra: Lära mig surfa och ta ett dykarcertifikat
Vill inte: Att tiden ska gå så himla fort
Vågar: Ja, för det mesta!
Stolt över: Att jag har många fina människor runt omkring mig som bryr sig

Är chefsuppdraget en stor omställning för dig?
– Jämfört med doktorandtjänsten är det stor skillnad. Ett avhandlingsarbete driver man framförallt själv men en sektion, det är ett kollektivt arbete. Jag har både ett kollektivt och ett individualistiskt perspektiv och tror att bägge delarna är viktiga. Samarbete i sig är inte målet utan målet är att driva högskolepedagogiskt arbete och utveckling.  

Sektionen består av ett 20-tal medarbetare som arbetar inom ramen för masterprogrammet i pedagogiskt arbete och det som tidigare var Centrum för Lärande och Undervisning (CLU) med ansvar för högskolepedagogisk utbildning,

– Vi kommer från något olika håll och vi behöver hitta gemensamma visioner och beröringspunkter för att tillsammans kunna driva pedagogisk utveckling och forskning på Högskolan i Borås, i skolan och i samhället.

Prioriterat område
Som chef vill hon vara lyhörd och tydlig. Frågan varför har hon ständigt med sig.  

– Lust och meningsfullhet tror jag driver en sektion framåt. Att det man gör spelar roll. Det gäller att vi vet vad vi gör och varför. Framförallt ”varför” är jätteviktigt för mig. ”Hur” kan se olika ut, det får man komma överens om.

Högskolepedagogiskt arbete är ett av sju prioriterade områden i högskolans övergripande verksamhetsplan.

– Det är superkul och viktigt också tänker jag. Att bidra till att studenter och lärare upplever utbildningarna på Högskolan i Borås som riktigt, riktigt bra, lärorika och meningsfulla är grundläggande. Det är tid nu och detta uppdrag ska vi förvalta väl. 

Text: Rebecca Lindholm
Foto: Suss Wilén