Huvudmeny

2015-01-19 07:30

Miljöfrågor till Länsstyrelsen gav push mot masterstudier


Jobbet som länsmiljöingenjör på Länsstyrelsen innebar tätt med frågor kring avfall och energi. Då kände Kristina Flisberg att var det dags att fördjupa sina kunskaper. Masterutbildningen med fokus på resursåtervinning har precis vad hon är ute efter.

Kristina Flisberg. Foto: Privat

Kristina Flisberg hade under många år som kemiingenjör inom pappersmassaindustrin och därefter flera års jobb på Länsstyrelsen kommit i kontakt med energi- och miljöfrågor och ville nu sätta sig ännu mera in detta.
−Jag trodde egentligen att jag sedan länge var klar med skolvärlden men så hittade jag den här masterutbildningen som har just sådana kurser och ämnen som jag ville lära mig mer om, förklarar hon.

Kristina Flisberg
Studerar på: Masterutbildning i energi- och materialåtervinning – hållbara tekniska system, 2013-2015
Ålder: 37
Har tidigare gjort: Högskoleingenjörsexamen i kemiteknik, 2000, studier i Australien ett halvår, projektanställd på Stora Enso, Mölndal, anställd på Munksjö Aspa Bruk, Olshammar i fem år, anställd på Länsstyrelsen sedan 2006, jobbar där som Länsmiljöingenjör.

Tillsammans med en liten skara internationella studenter började hon på utbildningen.
−Vi var alla där av olika anledningar och med olika ursprung. Fyra av oss var från Sverige, övriga var från andra delar av världen och undervisningen var på engelska.

Det blev en spännande start där alla studenter redan från början gav sig i kast att diskutera resursåtervinning och avfallshantering.
−Det är ett otroligt stort och komplext område. Detta tillsammans med energiomvandling ur avfall och biogas är de områden jag gillar allra bäst.

Engagemang och diskussioner

Engagerade lärare toppade studierna och studenterna delade med sig friskt av sina erfarenheter och kunskaper.
−Lärarna är otroligt pålästa och uppdaterade och vi hade mycket diskussioner under lektionerna. Alla var mycket engagerade och allihop var verkligen där för att lära och dela med sig av sina kunskaper. Det är ett bra upplägg kring avfall kopplat till energi.

Masterprogrammet inleds med ett år med kurser, labbar och studiebesök och följs sedan av ett års examensarbete som ska mynna ut i en första forskningsartikel. Kristina valde att göra examensarbetet utomlands och fick chansen att göra det i Kanada.

Familjen med i bagaget

Nu blev det inte ett så litet projekt för Kristina tog med sig hela familjen.
−Det hade hela tiden legat i bakhuvudet att jag ville ta med familjen utomlands ett år.  Framförallt för att visa barnen andra samhällen och ge dem ett till språk.

Att ställa om från vardagen här hemma var inga problem eftersom Kristina egentligen redan hade gjort det i och med att hon tagit tjänstledigt från sin anställning på Länsstyrelsen för att studera. Hon gjorde bara lite mera av det nu.
−Under hela det första studieåret året pratade jag en hel del med lärarna om detta var kunde vara möjligt.  Jag ville helst åka till ett engelskspråkigt land och gärna en mindre stad.
Kristina fick kontakt med en handledare på Queen’s University i Kingston i Kanada och där gör hon nu ett examensarbete med inriktning mot biogas och alger.

Hur fungerar det att ha med familjen?
−Det har så klart varit massor av förberedelser innan vi kunde åka iväg. Vi bor i hus hemma i Sverige, barnens pappa har ett fast jobb, ekonomi att ta hänsyn till, tre barn som ska etablera sig. Min man sökte en utbildning på distans, vi hyrde ut vårt hus och vi fick godkänt från CSN.  Barnen gillar skolan i Kanada. Det de saknar är den varma lunchen som serveras i skolan hemma.
Med sig hem får Kristina och hennes familj massor av nya lärdomar och vidgade vyer.

Text: Solveig Klug
Foto: Privat