Huvudmeny

2015-05-21 09:51

Konsumenten får mer makt


Malin Sundström, forskare vid SIIR, uttalar sig i ett inslag på SVT om konsumentens ökade makt över den data som samlas in av företagen. I inslaget får journalisten göra ett köpvarv i Handelslabbet, SIIRs forskningsmiljö.

En person som håller en mobil- Den data som samlas in om konsumenter idag, ägs i regel av företagen. I framtiden kommer vi att se att detta förändras. Det är ett uttryck för att begränsa "övervakningen" av oss konsumenter, menar Malin Sundström.

I Handelslabbet, som är SIIRs forskningsmiljö, testas olika varianter av tekniska lösningar direkt på konsumenter för att se vilken kundvärde de har.

- All teknik tas inte emot med öppna armar av konsumenten och just den personliga integriteten viktig. Många är rädda för att bli "övervakade" utan att kunna styra det själva.

Se inslaget från SVT

 


Text och foto: Camilla Carlsson