Huvudmeny

2015-03-13 14:40

Högskolan i Borås rankar Årets Webb


Högskolan i Borås har som tradition stöttat Ung Företagsamhet Älvsborg i tävlingen Årets Webb. Uppdraget har gått ut på att sätta samman en jury och utse vinnarna bland de nominerade bidragen. En av jurymedlemmarna är Jan Buse, lärare på webbredaktörsprogrammet.

Hallå där Jan! Berätta om uppdraget.

– Jag blev tillfrågad av högskolans innovationsrådgivare, Stefan Dahlin, att skapa en jury för att utse vinnarna i en tävling för unga företagare här på orten. Vår uppgift i juryn har varit att bedöma de unga företagarnas marknadsföring av sin verksamhet, på webben och i sociala medier.

Hur går juryarbetet till? Vilka ingår i juryn?

– De som ingår i juryn är, förutom jag själv, Daniel Birgersson, också lärare på webbredaktörsprogrammet och Turid Oom, webbredaktör.

– Vi har granskat tävlingsbidragen separat, och vi har också träffats för att diskutera de olika bidragen från olika aspekter. Av totalt 23 tävlingsbidrag enades vi om vilka som var de fem bästa. Jag vill passa på att flika in att det har varit kul att få ta del av vad de unga företagarna gör, särskilt när de är såhär drivna och ambitiösa, och det gäller även företagarna som inte är bland topp fem i just den här tävlingen.

Vad letar man efter i en bra webbplats? Nämn några konkreta exempel som gör en vinnare.

– En webbplats är i likhet med sociala medier som exempelvis Instagram eller ett news feed, ett gränssnitt för kommunikation. Vad som är en bra eller god kommunikation styrs av en rad olika faktorer, som till exempel förståelse för målgruppen, för det som ska marknadsföras, förståelse för publiceringssammanhanget. Det är också viktigt att webbplatsen länkar till sociala medier och att den är responsiv, sökmotoroptimerad samt att webbplatsen har en stark visuell kommunikation som verkligen lockar till interaktivitet och konsumtion med mera.

– Några konkreta exempel på vad som utmärker en bra kommunikationsdesign går inte att ge. Även här är det många faktorer som spelar in. Det räcker till exempel inte med att en webbsida är ”modern”, eller att den har en ”klassisk” layout, eller att någon tycker att den är vacker eller snygg. Inget av det där spelar faktiskt någon större roll. Vad man kan säga är att man behöver ha ett budskap/kampanjutformning som målgruppen ser, gillar, och upplever som relevant och riktad till dem, vid rätt tidpunkt.

En av vinnarna i Årets webb

En av vinnarna i Årets webb är Barn för barn som säljer smycken som skapats tillsammans med drabbade barn på sjukhus, som ett sätt att göra barnens vardag på sjukhuset bättre.

Vinnarna

Prisutdelningen skedde i samband med UF-mässan på Åhaga i Borås onsdagen den 4 mars och vinnarna blev:

  1. Fabae
  2. Barn för barn
  3. F.E.M

Läs mer

Läs mer om Ung Företagsamhet Älvsborg.

Text: Turid Oom