Huvudmeny

2015-09-22 09:00

Köprevolutionen – ny bok om hur digitaliseringen påverkar handeln


Vi befinner oss just nu i början av en revolution – och det är konsumenterna som står i frontledet! Det är huvudbudskapet i boken ”Köprevolutionen – Hur den digitaliserade konsumenten transformerar handel, varumärken och marknadsföring” som handlar om hur digitaliseringen påverkar handeln. Malin Sundström är akademisk föreståndare för SIIR, Swedish Institute for Innovative Retailing, vid Högskolan i Borås, och en av bokens tre författare.

Malin Sundström pratar om boken "Köprevolutionen"

– Detta är en helt unik bok som handlar om hur konsumentens köpprocess förändras och att det som blir värdeskapande från konsumentens synvinkel styr hur framgångsrikt vi kan bygga den digitala handeln. Dessa förändringar får konsekvenser för hela ekonomin – långt utanför handelns gränser, säger Malin Sundström.

Om författarna
Dr Pernilla Jonssons specialitet är att omvandla konsumenters röst till strategisk affärsnytta, och hon har väglett flera multinationella bolag inom varumärkespositionering, innovation och marknadsstrategi. Pernilla är i dag verksam på Ericsson ConsumerLab där hon ansvarar för affärsutveckling utifrån global konsumentinsikt. 

Patrik Stoopendahl är affärsantropolog och konsult på analysföretaget Kairos Future. Till vardags stöttar han företag och organisationer i utvecklingen av strategier, kommunikationsidéer och nya koncept utifrån djuplodande analyser av nordisk och internationell konsumtionskultur.

Ek.dr Malin Sundström forskar om kunders beteenden, attityder och köpbeslut. Hon arbetar tillsammans med företag och organisationer och har lång erfarenhet av uppdragsforskning inom digital handel och konsekvenserna för framtidens butiker. Malin är akademisk föreståndare för SIIR, Swedish Institute for Innovative Retailing, vid Högskolan i Borås.

I boken finns viktiga slutsatser som bland annat att framtiden tillhör den som kan förutsäga och definiera affärer kring konsumentens/kundens ständigt förändrade behov och beteenden. Därför beskriver boken hur man tar konsumentinsikt till en strategisk nivå – bortom exempelvis den trendiga crowdsourcingen eller frågor som vilken smak det ska vara på läsken i år.

– En rolig poäng i boken är den om ”Jag shoppar alltså är jag” som handlar om att konsumenterna har börjat skryta och markera status med sin köpkompetens och att hur man köper blir minst lika viktigt som vad man köper.

Boken ”Köprevolutionen – Hur den digitaliserade konsumenten transformerar handel, varumärken och marknadsföring” bygger på ett fem månader långt antropologiskt fältarbete samt en kvantitativ studie med 1 000 riksrepresentativa svenskar. Dessutom har ett flertal personer inom retail industrin, som t.ex. Peder Larsson, VD på Hemtex, Roger Halvarsson, VD på Hobbex samt personer från Google, TV4, digitala konsulter med flera arbetat igenom resultaten.  

"Köprevolutionen"Boken finns nu att köpa i bokhandeln och på webben.

  



Digitaliseringen av samhället är en av vår tids största förändringar och vägen mot ett ständigt uppkopplat samhälle påverkar alla. Utrustad med smarta telefoner, surfplattor och klockor kan konsumenten gå in i en butik och börja en köpresa som kan gå via fysiska och digitala gränssnitt på samma gång. Framtidens köpprocess ser annorlunda ut än dagens och det är centralt att förstå hur det nya köpbeteendet kommer att påverka affärsmöjligheterna.