Huvudmeny

2016-08-22 11:00

Konstnärlig designforskning i ständig rörelse


Linnea Bågander har sysslat med design sedan hon som 12-åring började sy sina egna kläder och upptäckte att hon kunde bestämma själv hur de skulle se ut. Nu forskar hon om kläder, kroppen och om hur en kropps rörelser påverkas av kläderna. Och tvärtom.

–Jag tränar capoeira och har sysslat mycket med dans, berättar Linnea Bågander. Rörelse är mitt absoluta fokus även i min forskning.

Linnea Bågander är ny som doktorand, hon började sin tjänst vid Textilhögskolan i februari i år. Men hon är inte ny i branschen. Förutom att hon redan på gymnasiet producerade egna modevisningar och utställningar, har hon både jobbat med dansföreställningar och hon har gjort kostym och scenografi för film.

–Det var när jag jobbade med scenografi och kostym i filmens värld som jag började undra över kläder, rum och relationen dem emellan. Det är nämligen så att när kläderna utgör en del av scenografin så blir de en del av rummet medan när kläderna hör till kostym, så blir de till en del av kroppen. För mig som arbetade med bägge delarna innebar det att jag ofta fick frågan av mina kollegor om ett klädesplagg var kostym eller scenografi, om det var scenografi fick man nämligen inte flytta plagget ur sin position. Det var också här jag upptäckte kläders möjlighet att växla roll och definition. En karaktär har en blå tröja, den tröjan kan både bäras på kroppen och vila i rummet och berätta att här har karaktären tagit av sig tröjan, berättar Linnea Bågander.

LINNEA BÅGANDER
Drömmer om
: En ateljé och verkstad vid havet
Vågar: Delta i forskar GP
När jag inte forskar: Tränar jag gärna capoeira, klättrar och dansar i vardagsrummet  
Slarvar jag med: Att laga matlåda
Gör mig glad: Kärlek och omtanke
Fiktiv drömmiddagsgäst: Anna Harpin 

De var bland annat dessa erfarenheter i kombination med att hon arbetade som assistent för Clemens Thornquist, professor i modedesign vid Textilhögskolan, som gjorde att hon började ställa sig frågor. Vad är egentligen kläder och vad är ett rum? Vad är ett kroppsligt rum? Är ett kroppsligt rum det faktiska, mätbara utrymmet som kläderna utgör eller kan det vara något mer? Och vad har kroppens rörelser för betydelser i sammanhanget?

Experimentstadiet 

När man precis har påbörjat sin forskning är det experimentella stadiet i fokus. Linnea Bågander dokumenterar sina experiment i filmer. Hon fyller diskutrymmen på nolltid och i sina filmer utforskar hon kroppen, dess rörelser och rörelsemönster i relation till olika material och rumslighet, och hon undersöker vilka uttryck som kan uppnås. 

Vad innebär det att utforska kroppen, rörelserna och materialen? 
– Jo, eftersom rörelse är mitt fokus, så började jag att undersöka hur kläder kan förstärka eller begränsa kroppens rörelser, förklarar Linnea Bågander och fortsätter: En kropp är inte bara en fysisk kropp, den definieras också av rörelse. Och kroppens rörelse beror på vilket sorts material kläderna består av och vilken form de har. Här tittar jag på kroppens estetik men inte utifrån gängse indelning av en kropp, det vill säga, jag delar inte in den i midja, underdel och överdel utan jag tittar på kroppen och dess rörelser och utifrån det hur rörelsen kan utryckas maximalt. Exempelvis är ju gång en kroppslig rörelse som kanske tydligast uttrycks genom att titta på kroppen i relation till kroppshalvor snarare än överdel och underdel. Parallellt, liksom. En kjol däremot, den döljer stora delar av gångens uttryck.

Nu bör man väl som forskare inte spekulera i vad ens forskning ska leda till, men om du ändå skulle göra det, vad tror du då? 
– Jag letar efter mekanismer på området och som kan ta sig olika uttryck. Utifrån det skulle jag vilja hitta ett system, jag vill göra en sorts estetisk mappning av kroppen med fokus på rörelsens rumslighet.

Linnea Båganders forskning bygger på praktiskt baserad designforskning. Hon samarbetar med människor från andra professioner men med intresse mot samma specialområde. Inom konstnärlig designforskning har det länge fokuserats på det teoretiska, vilket såklart också är viktigt, men Linnea Bågander menar att de fysiska experimenten är lika viktiga.

– Jag vill att människor ska kunna titta på mina experiment och tänka: ”Aha, är det så hon menar”, säger Linnea Bågander.

Forskar Grand Prix 2016

Linnea Bågander ska delta i Forskar Grand Prix – tävlingen där forskare ska göra den bästa presentationen av sin egen forskning på 4 minuter. Presentationen ska vara så fängslande, inspirerande och pedagogisk som möjligt. Sedan bedömer en jury och publiken insatserna och utser tillsammans en vinnare. Tävlingen går av stapeln den 30 september kl. 17:30. Läs mer om Forskar Grand prix 2016. 

Text: Elisabeth Eliason
Foto: Suss Wilén