Huvudmeny
Anders Sterner

2016-08-31 08:30

Simulering kan bli modellen för sjuksköterskestudenter


Han säger att en rad bananskal bidrog till att han blev forskare, men att han nu är i sitt rätta element. Anders Sterners mål är att kunna rusta blivande sjuksköterskor så att de bättre klarar akuta situationer i arbetslivet. Det som framför allt driver honom är nyfikenhet.

Ett viktigt bananskal på Anders Sterners väg mot forskningen var när han gjorde vapenfri värnplikt inom räddningstjänsten.

– Då halkade jag in på det där med akuta händelser, säger han. Efter lumpen satsade jag på att jobba som larmoperatör, och tyckte det var väldigt intressant. 

Nu väcktes nyfikenheten att lära mer. Om han läste till undersköterska skulle han väl få stilla sin lust att veta mer? Sagt och gjort. Han blev undersköterska och sökte sig från norra Sverige till Karolinska sjukhuset i Stockholm, där han kunde få arbeta med akutsjukvård.

– Där jobbade jag på en avdelning med traumapatienter och trivdes kanonbra. Men så blev jag ombedd att läsa till sjuksköterska, och tyckte att – ja, det kan jag väl göra. 

Som en dominoeffekt med nya kunskaper

Därefter har han arbetat på akutmottagning, intensivvårdsavdelning, ambulans och toraxintensiv på olika ställen i Västsverige, nu senast på Sahlgrenska i Göteborg. 

– Det blir som en dominoeffekt med nya kunskaper – man vill ta reda på mer och mer. För några år sedan började jag undervisa på grundutbildningen till sjuksköterska här vid Högskolan i Borås, och då blev jag nyfiken på att börja forska.

Om Anders Sterner
Ålder
: 38
Uppväxt: Norrland
Bor: Härryda
Familj: Två barn och sambo
På fritiden: Familjen, träna, lyssna på musik
Vågar: Visa känslor
Ser: Några konserter om året 

Han hade länge funderat över hur de blivande sjuksköterskorna bättre kan förberedas för arbete i akuta situationer. Nu jobbar Anders Sterner med ett sådant forskningsprojekt, som inom fyra–fem år ska resultera i en doktorsavhandling. I sin första studie intervjuar han nyutexaminerade sjuksköterskor om vad de upplever som svårt i akuta situationer. De har arbetat på vanliga vårdavdelningar i max ett år. Han analyserar vilka luckor de anser att utbildningen haft när det gäller att förbereda dem för dessa situationer. Nästa steg blir att hitta vägar för att sjuksköterskestudenterna ska kunna förbereda sig bättre för de kritiska situationerna. Redan nu håller han på att skapa olika sätt att använda simulering i undervisningen.

– Det är ashäftigt att få vara med i denna flerstegsraket: att ta reda på vad de behöver lära sig mer om, att ordna möjligheter för nästa generations studenter att lära sig just det och att sedan utvärdera och se om det blev bättre. Jag får hela tiden följa min nyfikenhet. Målet är att få fram så kompetenta sjuksköterskor som möjligt.

Bygger simuleringscentrum

Simulering har hittills inte använts så mycket i grundutbildningen, men är mycket uppskattat när det används. Genom det kan studenterna få lära sig det som är svårt och komplext i en trygg miljö som liknar verkligheten. 

– Det går inte alltid att läsa sig till att bli en bra vårdare, säger Anders Sterner. Ta det här med att sätta en nål: i skolboken kan det stå steg för steg hur det ska utföras, men i verkligheten sitter du med en patient, en människa av kött och blod, som har sina känslor, egenheter och funderingar. Någon är svårt sjuk, någon är orolig, någon är arg – allt påverkar hur de reagerar och hur de behöver bli bemötta. Samtidigt blir du kanske avbruten av andra patienter och måste prioritera vilken insats du ska göra. 

Anders Sterner och hans kollegor håller nu på att bygga upp ett simuleringscentrum vid Högskolan i Borås. Dockor har köpts in, i storlek som vuxna människor och där bröstkorgen kan höjas och sänkas och ljud kan spelas upp som om de pratar.

– Vi vill använda projiceringar för att även simulera miljöer: som en patientsal, ett väntrum, en cykelbana eller ett vardagsrum. Det blir mer lärorikt om förutsättningarna är verklighetstrogna. 

Anders Sterner är en av de tävlande Forskar Grand Prix i Borås, en tävling där forskare ska presentera sin forskning så inspirerande och pedagogiskt som möjligt på fyra minuter. 

– Jag blev ombedd att anmäla mig till tävlingen och gjorde så efter lite funderande, säger han. Vi som deltar kommer att få en retorikkurs och viss coachning, och det gjorde mig så nyfiken att jag inte kunde motstå det. Själva tävlingsmomentet tänker jag inte särskilt mycket på.

Läs mer

Läs mer om Forskar Grand Prix i Borås och se alla tävlande

Text: Lena M Fredriksson
Foto: Suss Wilén