Huvudmeny
Louise Wintzell från IKEA håller en presentation på Textilhögskolans företagsdag för exjobb.

2016-02-05 08:20

Företagsdagen inspirerade till nya möten


Vilka utmaningar står företagen inför i dag? Och hur kan du som student hjälpa till? Det var den stora frågan när Textilhögskolans företagsdag för exjobb gick av stapeln.

– För oss känns det viktigt att vara här och ta tillvara på nya tankar och idéer. Vi vet att det finns gott om det i Borås, konstaterar Mimmi Ljungblad från klädföretaget Care of Carl.

Tillsammans med sin kollega Rebecca Dumont fick hon under torsdagen chansen att möta 130 nyfikna studenter från Textilhögskolan. Under företagsdagen, som är ett komplement till högskolans årliga arbetsmarknadsdag STARK-dagen, presenterade ett 20-tal företag förslag på uppgifter som de behöver hjälp med i form av exjobb.

– Det är lätt att man bara håller sig i skolvärlden. Men tack vare den här dagen får man en annan sorts kunskap om företagen. Nu har man chansen att få en halv fot in, säger Julia Nemell som läser till textilekonom.

Linn Ditlevsen håller med.

– Det är viktigt att få en inblick i företagen, se vilka utmaningar de står inför och få reda på hur de tänker, säger hon.

Bra mix av företag

Ett av alla företag som besökte Textilhögskolan var IKEA som representerades av Louise Wintzell. För deras del var det en självklarhet att delta på företagsdagen.

– Vi vill ju få in studenter till projekten vi driver och för framtida rekrytering. Senaste förra året hade vi två studenter från Textilhögskolan i ett av våra projekt och nu är en av dem anställd hos oss, säger Louise Wintzell.

Projektledaren Katrin Tijburg var mer än nöjd med presentationerna och uppslutningen på torsdagens företagsdag för exjobb.

– Jag tycker att vi varje år lyckas hitta en bra mix av företag som vänder sig till alla studentgrupper. Tanken är att studenterna ska få upp ögonen för vilka frågor som företagen behöver hjälp med, och även om de inte får napp hos ett företag så kan de applicera det någon annanstans, säger hon.

Som vanligt var det under den långa pausen mellan företagspresentationerna som de flesta kontakterna knöts.

– Pausen mellan presentationerna är en värdefull stund. Det är verkligen då man får chansen att prata med företagen och utbyta information, säger Katrin Tijburg.

Text och foto: Martin Högqvist