Huvudmeny
Exteriörbild på Högskolan i Borås.

2016-02-02 12:38

Götalandsbanan kan komma i vägen för högskolan


I går kom beskedet att Sverigeförhandlarnas bud om järnvägsdragningen av Götalandsbanan kan innebära att delar av Högskolan i Borås måste rivas.

Det var ett dystert besked som mötte Ulf Olsson (S) och Borås stads ekonomichef Magnus Widén när de träffade Sverigeförhandlarna i Stockholm i måndags. I deras senaste bud om dragningen av Götalandsbanan är det meningen att Borås centralort ska få ett sidospår. Men enligt Boråsdelegationen skulle det leda till svåra barriäreffekter och en förvanskning av Borås stadsbild. Konsekvenserna av ett sådant beslut blir då att delar av högskolan och en mängd bostäder måste rivas. Det skriver Borås Tidning.

– Det var med stor förvåning som jag tog del av nyheten. Förslaget är väldigt märkligt och det finns alla skäl i världen att påpeka vad det skulle ha för inverkan på högskolan och Borås, säger högskolans rektor Björn Brorström.

Högskolan i Borås har de senaste åren haft en god utveckling och tillsammans med näringslivet bedrivs ett framgångsrikt och växande samarbete.  Med invigningen av Textile Fashion Center har högskolan väckt uppmärksamhet i hela Norden och intentionen är att verksamheten ska fortsätta att växa runt Akademiplatsen. Men om förslaget går igenom innebär det att Borås inte längre kan stoltsera med högre utbildning och forskning som är samlat på en plats mitt i staden. Det skulle vara synnerligen negativt för högskolan och Borås stad, enligt Björn Brorström.

– Vi har ett citycampus med hög kvalité och som betyder mycket för utvecklingen av Högskolan i Borås och stadens näringsliv. Om det skulle slås sönder tvingas vi gå ett stort steg tillbaka. Därför är det viktigt att vi gör förhandlarna uppmärksamma på vilka konsekvenser det skulle få.  För jag har svårt att tro att de hade kunskap om det när de lade fram budet.

Björn Brorström tror att det kommer krävas mycket för att förslaget ska bli verklighet. Inte minst med tanke på vad det faktiskt skulle innebära för Borås fortsatta framtid.

– Det är inget som jag tar för givet, men det kvarstår fortfarande mycket innan ett beslut ska fattas, säger han och fortsätter.

– Götalandsbanan är självklart viktig för både högskolan och Borås. Det är positivt att avståndet minskar till Stockholm och förbindelsen med Göteborg gör att vi kan bli ett ännu intressantare alternativ. Men då gäller det att vi fortfarande har ett samlat campus och har kvar närheten till resecentrum. Så nu gäller det att ge sig in i debatten och bidra till att det inte blir av. Högskolan har en stark utveckling och om vi får godkännande från regeringen är målet att verksamheten ska växa med 20 000 kvadratmeter till 2025.

Text: Martin Högqvist
Foto: Anna Sigge