Huvudmeny
Karin M Ekström

2016-05-11 10:04

Hur kan Sverige bli bättre på kulinarisk turism?


Den kulinariska turismen är på stark tillväxt. Svenska regioner satsar på att bli nya Provence eller Toscana. Entreprenörer ägnar sina liv åt att driva kulinariska besöksmål. Vad krävs för att stå sig i den globala konkurrensen? Hur når entreprenörerna framgång? Och vad händer när Sverige utvecklas som matland? Välkommen på lansering av en ny bok baserad på forskning, ”På resa i matlandet”, den 23 maj i Borås.

På resa i matlandetForskarna och författarna bakom boken är Karin M. Ekström, professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring vid Högskolan i Borås och Håkan Jönsson, docent i etnologi vid Lunds universitet. ”På resa i matlandet” baseras på ett forskningsprojekt som finansierats av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) och visar bland annat att:

  • Inflyttare och återvändare är viktiga för framgång inom kulinarisk turism
  • Butikerna spelar en viktig roll
  • Nätverk och samarbete gäller, snarare än konkurrens
  • En framgångsfaktor för besöksmål är nostalgi och längtan efter autenticitet
  • Det krävs modiga regioner som ser den näraliggande landsbygden

– Marknadsföringskompetens är en förutsättning för att lyckas inom kulinarisk turism. Starka varumärken baserade på mat med hög kvalitet och storytelling med sanna historier och insyn i produkternas ursprung är avgörande. Kunskapsöverföring kombinerat med upplevelser, så kallat edutainment, särskiljer entreprenörerna från andra matproducenter, säger Karin M. Ekström.

Bokrelease på tre platser i Sverige

Välkommen att träffa Karin M. Ekström och Håkan Jönsson som berättar om sin aktuella forskning och nya bok ”På resa i matlandet”. De har undersökt den kulinariska turismen för att ge nya perspektiv på Sveriges utveckling som matland, en process som innebär både ekonomiska och kulturella förändringar.

Borås

Måndag 23 maj, kl 15, Garfveriet, Högskolan i Borås, Textile Fashion Center, Skaraborgsvägen 3A

Lund

Tisdag 31 maj, Lund kl 15, LUX-huset, Helgonavägen 3

Stockholm

Onsdag 8 juni, kl 8.30, Restaurangakademin, Rökerigatan 4, Johanneshov
Moderator: Fredrik Eriksson, krögare vid Långbro Värdshus och kreativ ledare vid Restaurangakademien. Han har vunnit Årets Kock och är ordförande i Årets Kock-juryn.

Anmälan

Anmäl ditt deltagande till eva@bfuf.se om du avser att komma.

Mer om boken

Författarna har besökt ett trettiotal besöksmål och intervjuat företagare. Vi får följa med på matfestival och kocktävling och får reda på hur det gick till att smaksätta Eurovisionsschlagerfestivalen. Vi får möta entreprenörer som ägnar sitt liv åt att driva kulinariska besöksmål. Berättelserna visar hur landsbygden integreras i upplevelseekonomin och hur längtan efter äkthet och närhet håller på att revitalisera den småskaliga mat- och dryckesproduktionen.

Boken är utgiven på Carlssons bokförlag i maj 2016.

Om författarna

Karin M. Ekström är professor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås och forskar om mat, kläder och kulturkonsumtion utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Håkan Jönsson är docent i etnologi vid Lunds universitet och forskar om mat- och måltidskultur, bland annat om den gastronomiska utvecklingen i Sverige.

Båda är ledamöter i Måltidsakademien.

Läs mer om Karin M Ekström.

Om BFUF

Boken är en slutrapport i det tvååriga forskningsprojektet ”När blir maten värd en resa” som har finansierats av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF).

Recensionsexemplar

Representerar du media och önskar du ett recensionsexemplar, var vänlig kontakta Carlssons bokförlag, Carolina Ekman på: info@carlssonbokforlag.se

Text: Eva Fohlstedt
Porträttfoto: Lars Ardarve