Huvudmeny
Person som springer

2016-03-31 16:14

Rör dig för att må bättre


I veckan har bland annat Vetandets Värld i P1 pratat om hur hjärnan påverkas av fysisk aktivitet. Vi blev nyfikna och frågade Dan Andersson, vår egen expert på området och universitetsadjunkt vid Högskolan i Borås, hur det hänger ihop egentligen.

Hej Dan! Finns det bevis för att vi mår bättre om vi rör på oss? 

Det finns mycket starka bevis för att fysisk aktivitet påverkar vår fysiska och psykiska hälsa i positiv riktning. Regelbunden fysisk aktivitet är ett livselixir; inga mediciner, metoder eller dieter med kryptiska namn har samma breda hälsobringande effekt.

Dan AnderssonHur mycket ska man röra på sig?

– Vi vuxna behöver röra på oss i sammanlagt minst 150 minuter i veckan. Intensiteten bör vara åtminstone måttlig. Det är också klokt att ägna sig åt någon form av styrketräning ett par gånger i veckan och undvika långvarigt stillasittande. Barn och ungdomar har delvis andra rekommendationer.

Som student, skriver man en bättre tenta om man tar en löptur innan?

– Forskning visar att när vi rör på oss påverkas hjärnan, kroppens mest komplicerade organ. I samband med joggingturen bildas tillväxtfaktorer med spännande namn som BDNF och VEGF vilka påverkar nybildningen av celler och blodkärl i hjärnan. Detta leder bland annat till ökad volym i hippocampus, ett område i hjärnan som är viktigt för vårt minne. I samband med löprundan frisätts också ämnen som får oss att må bra, t ex serotonin och dopamin. Det verkar framförallt vara konditionsträning som har denna gynnsamma effekt på kognitiv förmåga och skolprestation.

Måste man börja träna i unga år eller kan man ta upp det är som helst i livet?

– Det är aldrig för sent att börja träna och den bästa träningen är den som blir av!

Text: Rebecca LIndholm
Foto: Colourbox