Huvudmeny
Jennifer Tydén, Fredrik Karlsson och Johannes Sandberg arbetar med högskolans rekryteringskampanj.

2017-04-07 12:38

Högskolan färgar staden ”boråsa”


Kanske har du sett annonserna på Facebook eller skyltarna i staden som ska locka blivande studenter till att skapa sin framtid i Borås? Det är delar av högskolans rekryteringskampanj inför hösten 2017.

Just nu är arbetet med studentrekrytering extra intensivt på högskolan. Inför sista ansökningsdag den 18 april pågår skolbesök och annonsering i sociala medier, på tv och på bio med ett genomgående tema.

– Vi har skapat en plattform som all kommunikation utgår ifrån med två tydliga delar; budskapet ”Skapa din framtid i Borås” och den ”boråsa” färgen, berättar Jennifer Tydén, kommunikatör med ansvar för studentrekrytering.

– På webben har vi skapat tydligare ingångar på hb.se/utbildning, så att det är lättare för presumtiva studenter att navigera bland högskolans utbildningar, förklarar Fredrik Karlsson, webbredaktör.

I kampanjen kan den intresserade följa sex studenter som representerar olika områden på högskolan.

– Vi har valt att använda våra egna studenter i all kommunikation, då vi tycker att det är de som är bäst på att berätta vad som är bra med våra utbildningar, högskolan och studentstaden Borås, menar Johannes Sandberg, kommunikatör.

Bild på skylt från kampanjen.Staden är inte gjord för torra typer

Delar av kampanjen tar fasta på att staden är känd som ”Sveriges regnigaste”. Om du ger dig ut på stadens gator kan du se skyltar med bilder på glada studenter i regn, med textrader om att Borås inte är gjort för torra typer. 

Här kan du se hela bilden i pdf-format.

– Regnet är något nästan unikt med Borås. Vi vet att det regnar mycket här, men vi väljer att lyfta det positiva med det, säger Johannes Sandberg.

Gruppen jobbar även med sökordsoptimering för att driva trafik till utbildningssidorna. Inför hösten 2017 har också antalet skolbesök utökats, med runt 30 besök på gymnasieskolor i Västra Götaland och Småland. Ambassadörerna som besöker skolorna är högskolans egna studenter. Högskolan deltar dessutom på utbildningsmässor i Göteborg, Stockholm och Malmö.

– Vi har medvetet valt att satsa på att möta blivande studenter. Mycket information får man via webben men det personliga mötet är väldigt viktigt, inte minst då man har möjlighet att ställa frågor till våra studentambassadörer, avslutar Jennifer Tydén.

Text och foto: Jessica Ågren