Huvudmeny
Malin Sundström

2017-07-28 10:00

Malin Sundström – en pionjär inom forskarvärlden


Hon brinner för handel. Hon brinner för affärsutveckling och innovation och menar att hela handelsnäringen måste lyfta sig kompetensmässigt och börja ta tillvara på de idéer som finns.

– Det saknas inte idéer, men tiden är en bristvara inom handeln, säger Malin Sundström docent i företagsekonomi och tidigare akademisk föreståndare för Swedish Institute for Innovative Retailing (SIIR) vid Högskolan i Borås.

Sedan 1 juni är hon deltidsanställd på Ellos Group. Ett uppdrag som gör henne till pionjär.

Hennes forskning kring handel och digitalisering har på senare tid börjat intressera alltfler företag, framför allt inom tjänstesektorn. Nu senast Ellos Group, som har anlitat henne på deltid för att driva arbetet med innovationsutveckling på företaget. Tack vare sin långa erfarenhet som forskare räknar hon med att kunna förena uppdragen som forskare i SIIR och som innovationsutvecklare i näringslivet.

– Synergierna är många. Vi har bedrivit flera gemensamma projekt tidigare och Ellos Group samverkar mycket med SIIR, så jag tycker att uppdraget ligger väl i linje med min forskning och ser framemot detta.
Jag känner inte till någon annan forskare som förenar liknande uppdrag på det här viset, så jag ser mig som pionjär i branschen, säger hon.

Hennes första uppdrag har varit att strukturera innovationsarbetet på företaget och samla input genom att träffa så många medarbetare som möjligt.

– När jag träffar medarbetare frågar jag inte om de har några idéer. Istället frågar jag vad
de önskar att de skulle kunna göra om de fick göra precis som de ville. Då uppstår intressanta tankar och idéer. Jag och min kollega Mathias Ekström har nu strukturerat arbetet inför hösten och vi har satt igång en innovationsprocess.

Tanken är att skapa ett ”Ellos Academy” för att lyfta kompetensen – gräva där vi står, som hon säger – och ett Innovation Lab för att blicka framåt. Nödvändiga åtgärder, menar hon, för ett företag som gått från att vara ett postorderföretag till att bli ett onlineföretag.

Handeln kan lära av industrin
Malin Sundström liknar innovationsarbete med ett uttryck från den före detta kanadensiske ishockeystjärnan Wayne Gretsky, som sa: "En bra hockeyspelare spelar där pucken är. En riktigt bra spelare spelar där pucken kommer att vara". Vilket hon anser vara den stora utmaningen för handeln, att se vart branschen är på väg.

Hon anser att industrin har varit bättre än handeln på att ta hand om idéer och låtit arbetet ta tid. Där har funnits en tradition och en naturlig koppling till akademin. Industrin har även lyckats med radikala innovationer som har lett till förändring, till skillnad från handeln och tjänsteföretagen där man inte jobbar lika strategiskt, utan mer steg för steg, och med innovationer som mer handlar om affärsutveckling än om radikalt nya produkter.

Malin Sundström– Affärsmodellen inom handeln är kampanjstyrd. Man agerar här och nu.
Ett halvår framåt känns olidligt länge för folk i branschen. Fokus ligger snarare på resultatet direkt efter en kampanj och kundnöjdheten mäts oftast i antal återköp. Men vad säger det om kundernas lojalitet egentligen? Det är ju inte alls säkert att kunden talar gott om företaget för det. Vi behöver en djupare kundinsikt. Andra sätt att mäta. Så varför inte börja prata om fans istället?
Det vi ser i spelvärlden och på Youtube, säger hon och fortsätter:


– På SIIR genomför vi ett forskningsprojekt om kundlojalitet. Där kommer vi bland annat studera fenomenet med unga människor som passionerat följer videologgar (vloggar) och som aldrig tröttnar. Det kan handla om vad som helst, en hundvalps födelse och uppväxt, ett ruvande fågelpar, eller en spelserie. Dessa fans tröttnar inte. Det finns en äkthet, det finns något genuint där, som vi i handelsvärlden borde lära oss mer om, säger hon.

Hon pratar om att anamma en omvänd logik eller taktik för att nå ut till sina kunder och inte sitta på egen kammare och komma på produkter att sedan marknadsföra och sälja.

Malin Sundström nämner som exempel den populära fredagspodden som TV-producenten Amanda Schulman driver med sin syster Hannah Widell som nya plattformar att möta sina kunder. Enligt Malin Sundström hjälper podden systrarna att identifiera sin målgrupp och lära känna sina kunder. De får reda på vad lyssnarna tycker och känner och har bra koll på vad de vill ha. Podden blir på ett sätt en plattform till nya affärer, exempelvis deras klädföretag Daisy Grace.

Delningsekonomi på frammarsch
Hon upprepar vikten av att hitta nya affärsmodeller. Hon kommer in på delningsekonomi, något som hon är övertygad om kommer allt starkare, och nämner som exempel det svenska företaget Husqvarna som testar uthyrning av batteridrivna trädgårdsredskap via ett koncept som kallas Husqvarna Battery Box. Kunden gör sin bokning via en app senast kvällen innan och kan sedan hämta ut redskapen dagen därpå i en box som står uppställd vid ett köpcentra i Stockholm. Ett annat exempel hon nämner är det brittiska företaget Tesco som låter sina seniora medarbetare gå bredvid 16-åringar för att se och lära, i syfte att ta vara på idéer och tankar. Ur mötet mellan generationer sker innovation.

Handelslabbet på Högskolan i Borås Det digitala, som har blivit något av Malin Sundströms signum i forskarvärlden, kommer att bli en alltmer central del av detaljhandeln anser hon. Nyligen belönades hon och två forskare vid Göteborgs Universitet för en vetenskaplig artikel om digital transformation inom detaljhandeln med utmärkelsens bästa paper av publicistföretaget Emerald. Forskningen har sin plats och kunskapen inom området behöver ständigt öka, menar Malin Sundström och hennes planer stannar inte bara vid Ellos eller högskolan.

– Jag har en vision om att göra Västsverige världsledande inom innovation. Tillsammans kan regionen utgöra det kit som gör att företag kommer hit för att testa sina idéer och utveckla sina affärsmodeller. Här har Högskolan i Borås med Handelslabbet och företagen i området en oerhört viktig roll att spela. Jag vill vara en del av denna utveckling, säger hon.  

Läs mer på:
BT:s handelsblogg
Om Malin Sundströms vision, där hon skriver om att Borås borde bli platsen för världsledande innovationer inom handel.

SIIR:s blogg
Inlägget där Malin Sundström lyfter fram utmärkelsen om bästa paper.

SIIR:s webbsida

Masterprogram i management av digital handel, 120 högskolepoäng

Text & foto: Henrik Grönberg
Foto: Handelslabbet Suss Wilén.