Huvudmeny
Lastbil.

2018-01-30 08:00

Ny handbok om säkerhet ska minska risk för lastbilsstölder


En handbok om säkerhet och stölder av lastbilar har lämnats över till EU-kommissionen. Handboken ska hjälpa chaufförer och speditörer att minimera antalet stölder av transportfordon.

Daniel EkwallDen kommer i en tid då flera terrorattentat har genomförts med bilar som kör in i folkmassor i flera europeiska städer. Daniel Ekwall, docent i logistik vid Högskolan i Borås, är en av experterna bakom innehållet.

Han är med i ett projekt som samordnas av Cross-border Research Association, CBRA, i Lausanne, Schweiz. I projektet har man tagit fram handboken tillsammans med rekommendationer kring transportsäkerhet på uppdrag av EU-kommissionen.

Syftet med projektet är huvudsakligen att beskriva hur lastbils- och godsstölder går till ur ett forskningsperspektiv och att ge rekommendationer med handfasta rutiner för hur man kan mininera antalet stölder.

– Vi har tagit fram rutiner i lättillgänglig form till chaufförer, speditörer och lagerägare. Tanken är att de enkelt ska kunna följa rutinerna och checka av hur de ska agera i olika situationer, förklarar han.

Fordon vid terrorattentat

Efter de senaste terrorattentaten, i bland annat Nice, Berlin, London och Stockholm 2016 och 2017, där fordon användes har även aspekter kring detta lyfts upp som en liten del i handboken.

Daniel Ekwall
Daniel Ekwall är docent och universitetslektor i logistik vid Högskolan i Borås. Han sitter också med i Sveriges Nationella transportsäkerhetsråd.

Stölder av lastbilar
I Sverige anmäls cirka 300 lastbilstölder per år. De används huvudsakligen för att transportera stulet gods. Mindre än hälften av lastbilarna återfinns.

Attentat med bilar i Europa
Nice 14 juli 2016, Frankrikes nationaldag: En hyrd lastbil kör upp på trottoaren och mejar ner människor. 84 döda och 202 skadade.
Berlin 19 december 2016: Kapad lastbil kör in i folksamling på en julmarknad. Chauffören till lastbilen dödas. 12 döda och 48 skadade.
London 22 mars 2017: Personbil mejar ner människor på en trottoar. Sex döda och ett 40-tal skadade. 
Stockholm 7 april 2017: Lastbil stjäls framför ögonen på chauffören och körs via Drottninggatan in i en entré till Åhléns. Fem döda och 15 skadade.
London 3 juni 2017: En skåpbil kör in bland gående människor på och vid London Bridge. Sju döda och ett 50-tal skadade.  
London 19 juli 2017: En skåpbil kör in i en folksamling vid en moské. En död och åtta skadade. 
Barcelona 17 augusti 2017: 15 personer döda och minst 100 skadade när en bil kör in i en folkmassa på den populära gatan Las Ramblas. Fem misstänkta terrorister skjuts senare till döds av polisen.

– Egentligen är det inget nytt att fordon används för andra ändamål än vad de är avsedda för. Smash-and-grab-stölder, där bilar eller hjullastare används för att ramma dörrar eller väggar till butiker och varuhus och tjuvar snabbt går in och stjäl varor är ett exempel. Det nya är att fordon nu också används för att döda. Det är dock mycket sällsynt, men det får enorma konsekvenser då det händer, säger han.

Så kan man minska riskerna

Han menar dock att det går att minimera riskerna, både för att undvika stölder och eventuella terrordåd.

– Det finns tekniska lösningar, och det diskuteras mycket kring dem.

Några exempel han nämner är autobromsar på fordonen, system som känner av hinder och bromsar fordonet, och höj- och sänkbara väghinder vid infarter till platser där det samlas mycket människor. Problemet är dock, när det gäller autobromsar, att det tar många år innan lastbilsflottan är utbytt. Och att stänga av gator skyddar inte heller fullt ut. En annan teknik som nämns i sammanhanget är ”geofencing” som bygger på GPS-teknik, där man kan spärra bilar från att köra på vissa gator och områden. De går att tidsstyra så att det bara kan köra fram exempelvis transporter på natten, när det inte är så mycket folk ute.

– Men vilken teknisk lösning man än väljer, finns det luckor som lätt går att hitta. Och de som vill illa letar bara upp nya platser där det samlas många människor. Utvecklingen när det gäller terrorattacker och godsstölder är att mer teknik oftare möter råare våld och generellt brutalare metoder, menar han.

Teknik, samhälle och processer gemensam nyckel

– Nyckeln för att komma åt problemen när det gäller terrorattentat är att finna ett svar på varför en del personer vill köra ihjäl andra, det gäller att hitta dem. De flesta bilägare väljer ju att inte göra det. Det hänger inte på tekniken att komma tillrätta med problemet, utan på bevekelsegrunderna till att vilja skada, förklarar han.

Hans förslag är att man kombinerar tekniska lösningar med samhälle, människor och processer. Människor behöver ha koll på sina bilnycklar, speditörer behöver ha koll på sina anställda, men också bygga upp ett förtroende för dem. Spårbarhet av lastbilar och att begränsa bilar till vissa gator och vissa tider är möjliga tekniska lösningar som kan fungera tillsammans med uppsatta rutiner för människor och geotekniska rutiner. Det kostar, med det måste de få göra, menar han.

Tekniska lösningar ska dock även fungera tillsammans med juridiken. Bevisningen måste hålla i en domstol.

– Kanske måste vi övertyga juristerna att tekniken faktiskt håller för bevisföring. Ta exempelvis kameraövervakningslagen. Det måste bli lättare att få installera övervakningskameror. I England används kameror i stor omfattning och när ett brott har begåtts är de snabba på att spåra brottslingarna. Tekniken är bra för efterföljande utredningar. Men ny teknik kan också användas av kriminella, till exempel drönare som flyger över fängelsemurar och släpper ner vapen och narkotika. Det är hela tiden kapplöpning mellan utveckling av ny teknik och att hitta luckor i system och rutiner.

Daniel Ekwalls bidrag i handboken handlar om vilka problem transportsektorn har när det gäller kriminalitet, som stölder av gods och lastbärare, drivmedelsstölder och illegala passagerare som vid människosmuggling. Samtidigt bidrar han med checklistor som ska vara lättlästa för dem som berörs, det vill säga chaufförerna, speditörerna och lagerägarna. Exempel på rekommendationer är att chauffören ska låsa bilen när hen lämnar den, eller kontakta lokalpolisen om hen blir förföljd under transporten.

Läs mer

Läs mer om CBRA och projektet ” Security Guidance for the European Commercial Freight Road Transport Sector” samt "Security Toolkit for Truck Drivers". (Extern webbsida)

Läs mer om Daniel Ekwalls forskning. 

Text: Solveig Klug
Porträttfoto: Henrik Bengtsson
Foto: Mostphotos