Huvudmeny

Behöver du någon att prata med angående den senaste tidens tragiska händelser så är du välkommen till oss på Studenthälsan. Här finns kurator, präst och sjuksköterska som har vana att möta människor i kris.

Kost och motion

På denna sida får du kort information om kost och motion relaterat till dina studier.

Kost

För att må väl och orka prestera väl i studierna är det viktigt att du får i dig allsidig och näringsrik mat. För att få en bra start på dagen är frukost en bra början då du fyller på energi- och näringsförråden efter natten. Utöver frukosten är det bra att få i sig två kompletta mål mat om dagen. Mellanmålet är för många en paus under dagen då vi samlar kraft för att ta itu med nya uppgifter. Tänk på att äta regelbundet, det mår du och din kropp som bäst av och chanserna ökar att du kommer kunna prestera väl även med ditt skolarbete.

Kanske känner du att du har svårt att få i dig tillräckligt med näring under dagen, att du vill förändra dina matvanor men inte vet hur. Kanske tänker du mycket på din vikt eller tycker det är jobbigt med mat i största allmänhet. Känner du att du vill tala med någon om dina funderingar kan du välja att komma till oss på Studenthälsan. Studenthälsan kan också vara en länk för dig att hitta specialister inom området.

  

Motion

Lika viktigt som att äta bra är det att röra på sig varje dag. Människans kropp är byggd för rörelse och nästan all fysisk aktivitet är bra och en investering i den egna hälsan. Att du rör på dig gör att du blir starkare och ditt humör och din ork påverkas positivt. När du motionerar frigörs endorfiner som är din kropps eget glädjehormon. Du kan komma att känna dig mer harmonisk och minne och koncentrationsförmåga ökar. Som generell rekommendation bör du röra på dig minst 30 minuter varje dag, intensiteten bör vara måttlig, exempelvis som en rask promenad. Ytterligare hälsoeffekter kan uppnås om man utöver detta ökar intesiteten eller den dagliga mängden. Det är även viktigt att undvika långvarigt stillasittande, ta regelbundna "bensträckare" och rör på dig några minuter. Utnyttja också alla tillfällen till vardagsmotion och ta t.ex. trapporna istället för hissen eller rulltrappan och cykla eller promenera till och från högskolan.

Livsstilstest (extern länk) 
1177.se (extern länk) 

All fisk är inte nyttig


En del fisksorter kan innehålla för mycket miljöföroreningar, kvinnor som planerar att skaffa barn i framtiden bör inte äta dessa fisksorter mer än 2-3 ggr per år.

Livsmedelsverket webbplats om fisk (extern länk)