Huvudmeny

Tidsplanera och organisera

Kanske känner du ibland att du inte har kontroll över vart din tid tar vägen? Ett utmärkt sätt att ta reda på det är att göra en tidsstudie. Börja med att planera och skriva ned detaljerat vad du tror att du gör en vanlig studievecka.  För sedan en detaljerad journal över vad du faktiskt gör under veckan. På så sätt får du lättare syn på tidstjuvar och kan därmed justera det som behöver justeras. Märker du att de fikapauser du planerade in i det första schemat i verkligheten tog dubbelt så lång tid så vet du exakt hur mycket tid du kan vinna genom att förkorta dem!

När du vet vilken tid du har så gör en realistisk långsiktig plan för ditt arbete. Det underlättar om du:

  • Använder kalender-lägg in alla deadlines
  • Planerar långsiktigt-var tydlig! Skriv inte 8.00-9.00 studera utan 8.00-9.00 Studera anteckningar från materialföreläsningen.
  • Förbereder – ta reda på när och vilka tentor du har och vilka kraven är etc.
  • Tänker på studierna som en 40 timmars arbetsvecka.
  • Prioriterar-gör en prioriteringslista!
  • Utvecklar självinsikt-om du lär dig vad dina bra och mindre bra sidor är så kan du planera för att kompensera för eventuella brister.
  • Ligger ett steg före-undvik att hamna på efterkälken.