Huvudmeny
Detaljerad sökning
Detaljerad sökning

Textildesign

180 högskolepoäng, heltid 100%

Anmälningskod: HB-8208A
Sista anmälningsdag: 2018-04-16
Urval: Se Textilhögskolans hemsida www.hb.se/ths/anmalan för information om anmälan och ansökningsportfolio.
Antal platser: 15
Startar: 2018-09-03
Slutar: 2021-06-06
Studieort: Borås
Undervisningsspråk:
Studietid: Dag

Textildesignutbildningen är en designutbildning med det textila materialet som utgångspunkt. Under utbildningen utvecklar du din konstnärliga förmåga med syfte att kunna skapa framtidens textilier. Utbildningen erbjuder konstnärliga och professionella förutsättningar för en karriär inom textildesign nationellt och internationellt.

Innehåll

Baskurserna ger grundläggande kunskaper som tillämpas och fördjupas i såväl konstnärliga som industrinära projekt.

Designprocessen belyses ur flera perspektiv som

  • historiska
  • metodiska
  • estetiska
  • funktionella
  • miljömässiga
  • ekonomiska
  • teknologiska
  • etiska


Den unika kombinationen av konstnärligt perspektiv och teknisk fördjupning ger dig de rätta förutsättningarna för en framtid inom det textila området.

På Textilhögskolan har varje designstudent sin egen arbetsplats, med tillgång till ateljéer, datasalar och verkstäder. Högskolebibliotektet ligger på gångavstånd.

Upplägg

Textildesignutbildningens grundläggande designmetodik utgörs av estetiska och konstnärliga förhållningssätt där gestaltningsförmågan i textildesign bygger på konstnärlig skicklighet och kunskap om designområdets etiska, tekniska, materiella, industriella samt ekonomiska möjligheter. Utbildningenbygger huvudsakligen på återkommande kursmoment som: Form och material, Designmetodik, Designestetik och Designprojekt enligt angiven progression. Utbildningens första år fokuseras på kunskaper i textila designprocesser genom omfattande kurser i form, material och uttryck i relation till grundläggande textila metoder. Under utbildningens andra år utvecklas de grundläggande designmetoderna mot textil som material för skapande av uttryck och funktion. Utbildningen innehåller ett flertal designprojekt varav Designprojekt 5 samt Examensarbetet är de mest omfattande. Nedan listas ingående kurser, viss förflyttning av kursmoment mellan läsår kan förekomma.

Årskurs 1, 60 högskolepoäng
Designmetodik 1: designutveckling, 7.5 hp
Kursen syftar till att utveckla studentens grundläggande kunskaper i designmetodik samt kunskaper i designutveckling genom studier och experimentella övningar med fokus på designprocessen för utveckling av designidéer i form och material. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a, 2a, 4a-b.

Form och material 1: uttryck och struktur, 15 hp
Kursen syftar till att utveckla studentens grundläggande gestaltningsförmåga i textila material genom teoretisk undervisning och praktiska gestaltningsövningar i textil- och modeområdets form-, konstruktions-, material- och färgmässiga aspekter. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 4a-b, 6b.

Designestetik 1: historia och samtid, 7.5 hp
Kursen syftar till att ge ett grundläggande estetiskt perspektiv på textiliers och kläders historiska utveckling med avseende på form-, material- och begreppsstudier genom rekonstruktions-, skiss- och textstudier. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 3a-b, 4a-b.

Form och material 2: material och uttryck, 6,0 hp
Kursen syftar till att fördjupa studentens grundläggande experimentella och professionella gestaltningsförmåga i traditionella och nya material samt manipulation och bearbetning av material genom teoretisk undervisning och praktiska övningar. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 3a-b, 4a-b, 5a-b, 6a-b.

Teknik och uttryck 1: färgeri, tryck och beredning, 13,5 hp
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper i textiltryck, digitaltryck samt färgeri- och beredningstekniker genom teoretisk undervisning och experimentella gestaltningsövningar. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 4a-b, 5b, 6a-b.

Designprojekt 1: mönster, yta och 3D form 10,5 hp
Kursen syftar till att utveckla studentens experimentella och professionella gestaltningsförmåga med utgångspunkt i mönsterkomposition, textiltryckstekniker samt färgeri- och beredningstekniker. Kursen syftar även till att planera, genomföra och presentera designarbete från idé till färdigställande av textilier i relation till 3D form. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 2a-b, 4a-b, 5a-b, 6a-b.

Årskurs 2, 60 högskolepoäng
Teknik och uttryck 2: stickat och trikå, 7,5 hp
Kursen syftar till att utveckla studentens konstnärliga förmåga i trikå och stickat genom teoretisk undervisning och experimentell undersökning av olika trikåteknikers uttrycksmässiga och funktionella möjligheter. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a, 2b, 4a, 5b, 6a-b.

Designprojekt 2: elasticitet och struktur 7,5 hp
Kursen syftar till att utveckla studentens tekniska färdigheter för konstnärlig gestaltning genom experimentell stickning, självständigt konstnärligt designarbete samt att planera, genomföra och presentera designarbete från idé till färdigställande av en kollektion trikåtextilier genom formexperiment. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 2a-b, 4a-b, 6a-b.

Designestetik 2: perspektiv och principer, 7,5 hp
Kursen syftar till att utveckla kunskap om teoretiska traditioner inom textildesign genom att studera såväl dominerade internationella som specifikt geografiska perspektiv med referens till en samtida utveckling av experimentell och professionell praktik. Vidare utvecklas studenten i att beskriva och kritiskt diskutera sitt eget arbete utifrån de olika perspektiv som tas upp i kursen. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 3a-b, 4a-b, 5b.

Teknik och uttryck 3: väv, 7,5 hp
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper i textil formgivning med inriktning mot väv, både industriell vävning och handvävning genom teoretisk undervisning och praktiska gestaltningsövningar. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 2a-b, 4a-b, 6a-b.

Designprojekt 3: konstruktion och skala 7,5 hp
Kursen syftar till att utveckla studentens tekniska färdigheter för konstnärlig gestaltning genom experimentell väv, samt att planera, genomföra och presentera designarbete från idé till färdigställande av en kollektion vävda textilier genom experiment i relation till skala och rumslighet. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 3a-b, 4a-b, 5a-b, 6a-b.

Designestetik 3: kritik och bedömning, 4,5 hp
Kursen syftar till att utveckla ett självkritiskt perspektiv på eget och andras designarbete genom begreppsutveckling, kritisk granskning och jämförelse samt konkret form- och materialmässig vidareutveckling av ett tidigare designarbete. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 2a-b, 3a-b, 4a-b, 6a-b.

Hållbar affärs- och produktutveckling, 7,5 hp
Kursen syftar till att studenten ska kunna identifiera och hantera miljömässiga och etiska aspekter inom textila processer inom textilindustrin. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 2b, 5a-b

Designmetodik 2: samtidskonst och textil, 7,5 hp
Kursen syftar till att utforska och förvärva förtrolighet med samtidskonstens metoder samt att kunna sätta dessa i relation till designmetodik för textildesign genom gestaltningsövningar utifrån olika metoder. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 2a-b, 3a-b, 4a-b, 5a-b.

Utställningsteknik, 3.0 hp
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskap och förståelse för projektledning och planering för utställning av textilier och textila artefakter genom undervisning och praktiska utställningsprojekt. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 2b, 3a, 5a.

Årskurs 3, 60 högskolepoäng
Designprojekt 4: tillämpad design, 15 hp
Kursen syftar till att utveckla studentens färdigheter och förmågor inom tillämpat designarbete utifrån givna uttrycksmässiga, funktionella, tekniska och marknadsmässiga aspekter genom verksamhetsförlagd utbildning. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 2a-b, 3a-b, 4a-b, 5a-b, 6a-b.

Designmetodik 3: designforskning. 7,5 hp
Kursen syftar till att utveckla studentens grundläggande färdigheter i designforskning genom experimentell designmetod samt kunskaper om grundläggande begrepp inom forskning utifrån ett vetenskapligt perspektiv på konst och design. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 2a-b, 3a-b, 4a-b, 5a-b.

Designprojekt 5: specialisering, 15,0 hp
Kursen syftar till att ge studenten fördjupade kunskaper inom vald teknik (väv, trikå och/eller tryck- och beredningstekniker). Utifrån utveckling av given designidé och konstnärligt problem genom experimentellt gestaltande arbete i valfri teknik fördjupas studentens konstnärliga skicklighet. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 2a-b, 3a-b, 4a-b, 5a, 6a-b.

Examensarbete, 15 hp
Kursen syftar till att studenten ska tillämpa konstnärliga teoretiska och praktiska kunskaper som inhämtats under studietiden genom ett självständigt utfört examensarbete. Studenten dokumenterar och genomför designprocessen utifrån konstnärliga och industriella förutsättningar samt motiverar, analyserar och kritiskt reflekterar över den egna designprocessen. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 1a-b, 2a-b, 3a-b, 4a-b, 5a-b, 6a-b.

Textil kommunikation och portfolio, 7,5 hp
Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att dokumentera och presentera undersökande designarbete i portfolioformat. Kursen syftar också till att utveckla studentens förmåga i dokumentation och presentation av undersökande konstforskning och tillämpad designutveckling genom projektarbete. Huvudfokus i kursen inriktas mot lärandemål: 3a-b, 5a-b.

Vidare studier

Konstnärligt masterprogram i mode- och textildesign, 120 högskolepoäng.

Övrigt

Utbildningen ger möjlighet till vidare studier på avancerad nivå såsom magister- och masternivå, t.ex. den konstnärliga masterutbildning i mode- och textildesign vid Textilhögskolan.

Undervisningen bedrivs på engelska. Utbildningen kan bedrivas på svenska i de fall inga internationella studenter är antagna.

Delar av utbildningen kan vara förlagd till annan ort.

Dnr. 103-17