Huvudmeny

Gunilla blev chef under utbildningen

När Gunilla Ackelid påbörjade sina studier inom vård- och omsorgsadministration vid Högskolan i Borås hade hon siktet inställt på att bli chef. Sedan en tid tillbaka är hon just det – vårdcentralchef på Närhälsan i Trandared. Och utbildningen är inte ens slut än.

Gunilla AckelidVarför valde du att läsa vård- och omsorgsadministration?

– Jag påbörjade studierna 2011 och tyckte att distansformen passade mig bra eftersom jag arbetade som vårdlärare då. Men den största anledningen till att jag började studera igen var att jag ville ha ett arbete med en ledande position.

Var det ett stort steg att ta?

– Jag hade länge funderat på att läsa en ledarskapsutbildning och efter nästan 30 år inom vården kände jag att jag hade mycket erfarenhet och därmed mod och styrka att försöka bli chef i någon form.

Och nu är du chef!

– Ja, tänka sig! Först fick jag en tjänst som medicinskt ansvarig sjuksköterska i Habo Kommun. Sedan blev jag biträdande vårdcentralchef och nu sedan ett år tillbaka är jag vårdcentralchef. Jag trivs oerhört bra och i framtiden skulle det vara kul att leda andra chefer.

Snabbfrågor till Gunilla Ackelid
Bor: Ulricehamn
Född: 1968
Gör: Vårdcentralchef inom Närhälsan i Trandared
Tidigare utbildning: Ja, flera! Bland annat har jag läst till sjuksköterska, distriktssköterska, vårdlärare och nu vård- och omsorgsadministration
Vill: Utvecklas och lära mig nytt
Vågar: Ge mig in i det okända, testar gärna och försöker utveckla och förbättra hälso- och sjukvården
Läser: På min andra kandidatexamen
Ser: Oftast finns ingen tid över för TV, men älskar komedier och drama

Berätta mer om utbildningen som du går? 

– Vi läser olika kurser på distans som ger en bra grund för den som vill söka en tjänst som arbetsledare, enhetschef eller verksamhetschef. För att ta del av kursmaterialet arbetar vi med en digital lärplattform via datorn. Där finns tillgång till chattforum, inspelade föreläsningar, mallar för PM och inlämningsuppgifter, mycket smidigt!

Vad är det bästa med utbildningen? 

   Den kurs som gett mig absolut mest i utbildningen är den om förbättringskunskap. Där öppnades en helt ny arena för mig. I kursen ingick ett självständigt femveckorsprojekt, ”Ska du leda andra så måste du först lära dig att leda dig själv”. Det gav en mycket nyttig erfarenhet och var starten för mitt intresse för verksamhetsutvecklingsarbete.

Vård- och omsorgsadministration, 30–90 högskolepoäng, halvfart, distans
Utbildningen innehåller tre kurser på grundnivå om 30 högskolepoäng vardera. I kurserna vidareutvecklar du dina kunskaper och färdigheter för arbete som administratör och ledare inom vården. Exempelvis ingår pedagogik, personal- och kompetensutveckling, konflikthantering, förbättringskunskap och etiska perspektiv på organisation och vårdledarskap. Om du väljer att läsa alla tre kurserna har du möjlighet att ansöka om kandidatexamen, under förutsättning att du redan har 90 högskolepoäng inom andra ämnesområden.
Läs mer om utbildningen här

Vad tror du att inte så många vet om utbildningen? 

Att den ökar chanserna för den som vill arbeta som ledare att få ett arbete som just ledare. Att utbildningen ger en god grund att stå på och att arbetsgivare uppmärksammar och lägger vikt vid att man läst en ledarskapsutbildning.  

Utbildningen ges på halvfart och distans. Många med dig arbetar vid sidan av studierna, hur fungerar det?

– Det går utmärkt att kombinera studierna med arbete. Eftersom utbildningen är förlagd till en dag i veckan så kan man arbeta 80 procent och studera 20 procent. Visst får man ta helgerna till hjälp ibland, men man får offra lite för att vinna mycket.

Text: Rebecca Lindholm
Foto: Privat

Texten publicerades i april 2017