Huvudmeny

Jakob Nylin Nilsson, bibliotekarie

Lärorika möten med bibliotekets besökare

Jakob Nylin Nilssons jobb som bibliotekarie skulle väldigt kort kunna sammanfattas så här: Förmiddagar – datorn, eftermiddagar – möten med låntagare. Då och då en insats på Twitter eller Facebook i ”Bibblan svarar”. Men det vore förstås att förenkla.

Jakob Nylin Nilsson blev färdig bibliotekarie 2009. Han började genast ett vikariat på huvudbiblioteket i Vimmerby, och när vikariatet var slut fick han en fast tjänst på samma bibliotek.

– Jag är anställd som IT- och studiebibliotekarie, säger han. Det innebär bland annat att jag ansvarar för biblioteksdatasystemet och andra IT-frågor plus att jag har kontakter med kommunens vuxenutbildning och till exempel laddar upp med böcker om de ska studera ett särskilt tema.

Bibliotekarierna på Vimmerby bibliotek har olika specialiseringar som barnbibliotekarie, socialbibliotekarie eller inköpsansvarig. Att Jakob blev just IT- och studiebibliotekarie hänger nog ihop med att han läste en del fristående kurser i IT-teknik under utbildningen, tror han.

En helt vanlig dag på jobbet för Jakob kan alltså beskrivas ungefär som ovan. Han har ofta administrationspass på förmiddagarna. Just nu handlar det mycket om att lägga in information i och bygga vidare på den nya kombinerade katalog- och hemsida som biblioteket har. På eftermiddagarna har han ofta så kallad yttre tjänst på biblioteket och möter låntagare och deras frågor.

Jakob Nylin

– Det är kul med kontakten med bibliotekets besökare, och de kan ju fråga om så väldigt många olika saker, säger han. Ibland blir det verkligen något att bita i, men det är lärorikt och trevligt.

Ungefär var sjätte vecka gör Jakob ett pass på Bibblan svarar, en gratis svarstjänst från Sveriges bibliotek.

– Där brukar jag svara på frågor på Facebook eller Twitter. Förut var det nog mer vanligt att folk sökte sig till biblioteken för att få svar på sina frågor. I det här projektet söker vi upp dem som frågar och ger dem svar.

Via Twitter får han till sig en massa frågor som olika människor har ställt, men som inte är ställda till någon på ett bibliotek.

– Jag bevakar en sökning och får till mig allt möjligt som folk har skrivit och som har ett frågetecken efter sig. Bland detta väljer jag ut och besvarar sådant som är relevant för ett bibliotek att svara på. Folk blir nog ganska förvånade när de plötsligt får svar från oss. Frågorna kan handla om massor av olika ämnen, som historia, geografi, samhällskunskap eller annat. Det här är ett kul sätt att variera jobbet och jag tror också att det är ett bra sätt att nå ut till människor om vilken kunskap som finns tillgänglig på våra bibliotek.

Vill du fråga Bibblan svarar något? De svarar även på mejl eller frågor som har skrivits in i ett formulär på deras hemsida. Läs mer på bibblansvarar.se

Text: Lena M Fredriksson
Foto: Privat

27 mars 2014