Tips för digitala möten

Tipsen gäller för digitala möten i stort, men i de konkreta verktygstipsen utgår vi från att du använder Zoom.

Vill du ha tips på hur du genomför utbildning och examinationer på distans? Läs mer på webbsidan ”Tips för distansundervisning”. Där hittar du tips kring PING PONG och Zoom, länkar till nätverk och annat matnyttigt. Läs mer om tips för distansundervisning 

Förberedelser

  • Sitt tillräckligt nära så du syns bra – se gärna till att vinkla kameran så dina ögon hamnar en bit över mitten på bilden.
    • Lägg några böcker under din skärm/bärbara dator så får du upp kameran i ögonhöjd.
  • Ha inte för starkt ljus bakom dig, det blir då svårt att se dig och du blir endast en mörk siluett.
  • Använd gärna bakgrundsbild.
    • Finns HB-specifika bakgrundsbilder att ladda ner på anställdwebben.  
    • Tänk på att ha en neutral bakgrund för att det ska fungera bra med en bakgrundsbild.
  • Använd gärna headset för bättre ljud.
  • Skicka möteslänken redan i bokningen. Du kan schemalägga möten i förväg.
  • När du skapar mötet kan du göra några inställningar från mötet, till exempel att:
    • Deltagarnas ljud och/eller video är avslaget när de kommer in i mötet.
    • Deltagarna kan komma in i mötesrummet innan du är där

Under mötet

  • Meddela regler för mötet, till exempel:
    • Alla ska ha sin mick avslagen förutom den som har ordet.
      • Som mötesledare kan du aktivt välja att tystas alla mikrofoner.
    • Räck upp handen när du vill säga något.
  • Utse en mötesledare.
  • Glöm inte att ta en paus i långa möten! Bestäm gärna tid redan i början av mötet så alla vet när det är dags.
  • När din mikrofon är avstängd kan du hålla ner mellanslagstangenten för att tillfälligt aktivera din mikrofon. När du släpper mellanslagstangenten är mikrofonen av igen.
  • Som mötesledare kan du sätta en persons bild i fokus för alla, vilket till exempel kan vara bra när någon håller en föreläsning. Klicka på de tre prickarna i personens bild och välj ”Spotlight video” (funkar bara vid möten om minst tre personer). Är du inte mötesledare kan du själv välja vilken person du vill ha i fokus, klicka på de tre prickarna i personens bild och välj ”Pin Video”.
  • Använd polls/omröstning för att ställa frågor (kan behöva aktiveras i inställningar).
  • Använd kroppsspråk – gör till exempel tummen upp om någon säger något du håller med om.

Skärmdelning

  • Diskuteras ett dokument? Dela skärmen så alla kan se samma sak.
  • När du delar din skärm kan du peka ut specifika saker – svep med musen över det gröna fältet, välj ”Annotate” och därefter ”Spotlight” eller ”Arrow” (kan behöva aktiveras i inställningar).

Chatt

  • Använd chatten för att skicka länkar och kommentera/ställa frågor.
  • Bestäm en person som ansvarar för att hålla koll och uppmärksamma mötesledaren på det som skrivs i chatten (om inte mötesledaren själv hinner hålla koll).

Bonustips!

  • Titta igenom dina inställningar i Zoom (välj kugghjulet ”Settings” i högra hörnet när du öppnat Zoom) – där hittar du inställningar för din bakgrundsbild, tips på kortkommandon och mycket mer.
    • Under ”General” kan du också göra mer inställningar i Zoom genom att logga in – där kan du till exempel välja att lägga till:
      • ”Polling” vilket gör att du kan göra enkäter med deltagarna.
      • ”Nonverbal feedback” vilket ger deltagarna i ditt möte chansen att klicka på ikoner med feedback. Under mötet hittar alla feedback-knapparna under ”Participants”.
  • Checka in! Vill du skapa närvaro och fokus från start? Starta mötet med att checka in deltagarna med en fråga som alla besvarar – till exempel ”Vilka förväntningar har du på mötet?” eller ”Vilken är din favoritbok?”.

Externa länkar med tips

Moderskeppets Zoom-tips (extern länk)