Program ITSM Borås 2019

Moderator för konferensen är Sarit Monastyrski.

Sarit MonastyrskiSarit är en välkänd profil i Borås och i över 25 år har hennes röst hörts i radion. I dag är hon programledare för Sveriges största aktualitetsprogram, P4 Extra i Sveriges Radio, och leder också eftermiddagsprogrammet i P4 Sjuhärad. Sarit har under flera år även arbetat som konferencier, moderator, föreläsare och gör inläsningar av bland annat ljudböcker.

08:30 Kaffe och registrering

09:00 Konferensens öppnande

Mats TinnstenHögskolans rektor Mats Tinnsten och Sarit Monastyrski hälsar välkomna till konferensen.

 

09:10 Keynote: From service delivery to value co-creation, Christian F. Nissen 

Christian F. NissenOne of the main service management insights from recent decades is that unlike goods, services are co-created between the involved stakeholders. True service value emerges when the stakeholders engage in a co-creational relationship. But how do you build service relationships if one or more of the stakeholders don't want to be committed?  How do you understand and support the needs and desires of another stakeholder in a service relationship? How do you succeed in fostering a service culture in your own organization? And how do you ensure that value is really created as a result of the service relationship? In this presentation Christian F. Nissen will elaborate on how basic ITIL 4 concepts and approaches may help an organization in engaging in a true value co-creating service relationship. 

Christian F. Nissens presentation (PDF)

 

Philip HearsumPhilip Hearsum, ITIL Portfolio manager at Axelos will assist during the day in answering how ITIL 4 currently is looking at addressing challenges speakers and participants bring up during the day. 

 

10:00 Hur bidrar ITIL 4 till ”excellenta tjänster”, Peter Hero, Support Services Institute 

Peter HeroPeter Hero har deltagit i utvecklingen kring ITIL 4 tillsammans med Högskolan i Borås i ett samarbete med Axelos och Peter ser nu en utmaning med att få omvärlden att få upp ögonen och förstå ITIL4. Risken är stor att företag och organisationer är ganska så luttrade när det gäller denna typ av ramverk och modeller. En stor förändring med ITIL 4 är att man fokuserar mycket på hur man i en organisation säkerställer att man levererar värdefulla tjänster. Man belyser också vikten av att de olika enheterna samarbetar vilket ofta är ett problem hos många idag. Det finns många sätt att ta fram olika tjänster på, men få av dem fungerar särskilt bra i praktiken. Hur kan ITIL 4 bidra till att man lyckas ta fram och leverera ”excellenta tjänster”?

Peter Heros presentation (PDF)

 

10:30 Kaffe

10:45 ITIL4 och Agile – utmaningar i ITIL ur ett agilt perspektiv, Eric Olheim 

Eric OlheimAtt få en organisation att arbeta tjänsteorienterat kan vara svårt, då vi i de flesta fall hittar olika ramverk och metoder i den egna organisationen. Hur kan vi använda ITIL som möjliggörare när organisation, affär och utveckling pratar agilitet och agila metoder/ramverk. Vad kan vi enas under? Vad är skillnaderna mellan agilt och itil? Hur ska vi få de olika perspektiven att leva i symbios? Att få arbetssätt och processer att bli en möjliggörare för attraktiva tjänster utan att tappa i kvalitet eller riktning och inte uppleva hinder som kontroll eller byråkratisk procedur är en av utmaningarna idag för en modern organisation. Vår uppgift är att skapa delaktighet och sammanhang för våra specialister, de är vår största tillgång!

Eric Olheim är ITIL Expert samt SAFe 4 SPC. Han är verksam som konsult inom IT Service Management-området där han i konsultrollen arbetar med rådgivning, införande och metodik genom implementering och effektivisering av organisationers struktur, tjänster och procedurer där samspelet mellan ramverk, människor och värderingar är i fokus.

Eric Olhems presentation (PDF)

 

11:20 Paneldiskussion

Vi genomför en paneldiskussion där deltagarna i panelen får besvara både talarnas utmaningar och konferensdeltagarnas frågor. Panelen består av Philip Hearsum, Christian Nissen, Peter Hero och Eric Olheim. Moderator är Sarit Monastryski.

Philip Hearsum, Christian Nissen, Peter Hero och Eric Olheim.

 

 

12:00 Lunch

13:00 Digital tjänsteinnovation – vad är det?, Hannes Göbel, Högskolan Borås

Hannes GöbelDigitala tjänsteinnovationer påverkar människors sätt att leva, de påverkar företags arbetsprocesser, och de kan förändra hela sektorer. Men vad är det egentligen för skillnad på traditionell innovation och digital tjänsteinnovation? Vad betyder de olika begrepp som diskuteras i samband med fenomenet? Som en introduktion till eftermiddagens presentationer kommer Hannes Göbel, Högskolan i Borås, att besvara dessa frågor ur ett akademiskt perspektiv. Hannes Göbel sitter i styrelsen för itSMF och är föreståndare för Centrum för Digitalisering vid Högskolan i Borås.

Hannes Göbels presentation (PDF)

 

13:20 Digital tjänsteinnovation i praktiken, Ronald Van Veen, Bybrick

Ronald Van Veen Innovation är en av vår tids största hype och en drivare av digital transformation, men innovation är också ett av vår tids största dilemman. Ett dilemma där många företag känner pressen att förnya sig och går bort sig då de satsar stora summor på att ta fram en Proof of Concept eller prototyp som sedan måste designas om från grunden för att möjliggöra industrialisering och storskalighet. Under denna presentation får du tips på hur man lyckas med balansen mellan att satsa hårt och riskera att förlora pengar eller att gå fram lite mer försiktigt med risk för att innovationen aldrig blir verklighet.

Ronald Van Veens presentation (PDF)

 

13:45 Data-driven digital innovation, Rikard König, Ekkono Solutions och Högskolan i Borås

Rikard KönigRikard König kommer särskilt att prata om ’Cross-industry standard process for data mining (CRISP-DM)’. CRISP-DM är som en processmodell, vilken beskriver populära ansatser som används i samband med data mining. Rikard kommer både att beskriva modellen samt berätta om erfarenheter från tillämpning.

14:05 Tjänsteinnovation i en produktorienterad bransch, Jonas Landström, Volvo Cars

Jonas LandströmJonas Landström kommer dela med sig av sina egna erfarenheter och tankar hur man med hjälp av experiment och kontinuerligt lärande kan implementera nya sätt att tänka och arbeta. Han kommer också att prata om hur man på kan göra detta till en positiv och naturlig del i den ständiga utvecklingen av produkter och tjänster i organisationens befintliga team och organisationer. Jonas Landström är verksam som ledare på Volvo Cars Consumer Digital Learn & Shop HQ med globala team som bland annat ansvarar för Volvocars.com på 100 marknader.

Jonas Landströms presentation (PDF)

 

14:45 Kaffe

15.00 Interaktiv session 2: Digital tjänsteinnovation, Peter Hero och Leif Andersson

Leif Andersson och Peter HeroFrågor och diskussioner ”round table” om Digital tjänsteinnovation, Agile och ITIL 4. Sessionen leds av Leif Andersson och Peter Hero m.fl.

 

15.50 Sarit Monastyrski tackar för deltagade och avslutar årets konferens.

 

Ladda ner kommentarer från arbetsgrupperna (PDF)

 

Ladda ner programmet (pdf).Uppdaterat 2019-09-12