Huvudmeny
Lusanda Ntintili

2019-11-22 12:00

Utsedd till digital ambassadör


Lusanda Ntintili, som läser masterprogrammet i fashion marketing och management har blivit utsett till digital ambassadör för Study in Sweden 2019-2020, av Svenska institutet (SI).

– Jag är så glad och förväntansfull över att få vara en del av teamet. Jag är också stolt över att få skriva på ett kreativt sätt igen och ser fram emot att representera Borås på plattformen Study in Sweden, säger Lusanda Ntintili.

Av 150 ansökningar valde SI ut 13 studenter som från olika länder ska skapa innehåll till studentbloggen, Youtube, Facebook och Instagram. Lusanda Ntintili från Textilhögskolan är en av ambassadörerna.

– Jag kommer att dela ansvaret med andra digitala ambassadörer för att skriva blogginlägg som tilltalar nuvarande och blivande studenter i Sverige. Inläggen kommer att vara informativa, ge en inblick i våra dagliga liv som studenter och vara lite humoristiska. Inlägg kommer att publiceras varje dag och vi kommer att uppdatera Instagram (inlägg och händelser) dagligen.

Studierna inom fashion marketing and management kommer att pågå som vanligt.

­– Jag går just nu första året på masterprogrammet, jag har tidigare läst på LISOF, en modedesignskola i Gauteng i Sydafrika. Jag valde Textilhögskolan därför att jag var inspirerad av hur progressivt Sverige har varit när det gäller hållbarhet inom kläder och textil. De senaste två åren har jag arbetat på ett företag dels som designer och dels i textilproduktionen med att bland annat beräkna kostnader och vinstmarginal för plagg. Företaget hade som mål att vara hållbart men jag insåg att jag kunde lära mig mer av en master som fokuserar på just dessa ämnen, för att sedan kunna hjälpa till att förbättra industrin i mitt hemland, säger Lusanda Ntintili.

Läs mer

Läs mer om Study in Sweden (extern länk)

Läs mer om masterutbildningen i fashion management och marknadsföring.

Text: Annie Klasén
Foto: Privat