Masterstudent presenterade på iConference

Louise Dahlberg.

Hej Louise! Det var första gången du presenterade på en vetenskaplig konferens, hur var det?

– Jag presenterade min poster både under tisdagen och onsdagen och jag tycker att det gick mycket bra, det var givande att få berätta om min studie och roligt att få frågor från deltagare från olika delar av världen. Jag hade skrivit ett abstract som förslag till en poster som sen blev antagen, varpå jag utvecklade en affisch av mitt uppsatsarbete på masternivå.

Berätta, vad handlar ditt arbete om?

– Det handlar om tillgången till information för universitetsstudenter i Kambodja och hur denna tillgång påverkas av översvämningar. Det har känts väldigt givande att få gestalta det arbetet och fortsätta diskutera mina fynd.

Är det något speciellt du tar med dig från konferensen, av det du har hört hittills?

– Jag har lyssnat på så många givande presentationer att det är svårt att bara välja ut några, men några av dem som jag verkligen uppskattade var presentationen av Erik Borglund om Crisis management samt presentationen av Amy Chew och Gabriella Delgado om deras poster "Who gave you the right?" Jag uppskattade också Irene Lopatovskas presentation "Comparing intelligent personal assistants on humor function". Konferensens huvudanföranden har också varit riktigt bra, i onsdags lyssnade jag till presentationen av Jussi Karlgren från Spotify och idag (torsdag) ser jag fram emot Dr Lina Denciks huvudanförande.

Slutligen, hur upplever du att det har fungerat att genomföra konferensen virtuellt?

– När jag presenterade gick det för det mesta väldigt bra. En del hade mikrofoner som inte fungerade men vi löste det genom att jag talade med ljud och bild och de andra kommunicerade via bild och chatt. Det var som en fin upplevelse att deltagandet var så stort och att folk var med och anslöt sig från sitt kök eller vardagsrum. Jag är mycket imponerad över att konferensen har kunnat genomföras virtuellt på den lilla tid man hade på sig att styra om från en fysisk träff till en virtuell sådan.

Om studien

Louise Dahlberg intervjuade 15 universitetsstudenter i Kambodja om deras tillgång till information och hur den påverkas vid översvämningar. Studien visade att studenterna ändrar sitt beteende under regnperioder. De kommunicerar och delar information med lärare och de formulerar kreativa strategier. Det gör de till exempel genom sociala medier och appar. Slutsatserna ledde till en diskussion om utökade tekniker för informationssökning såväl som förslag på praktiska kit som studenterna skulle kunna använda under regnperioder. Ett sådant kit skulle kunna innehålla bärbart WIFI, portable laddare, vattentåligt skydd för bärbara datorer eller böcker, med mera.

Text: Lina Färm