Huvudmeny

Med anledning av coronaviruset: Med anledning av rekommendationerna från regeringen har Högskolan i Borås ställt om till undervisning på distans, så långt det är möjligt. Detta gäller till terminsslut den 7 juni. Håll dig uppdaterad.

2020-03-24 08:00

Spännande resultat när teknik kombineras med design


Text + Film Nyligen gick en fem dagar lång workshop av stapeln inom projektet ”Education4fashion-Tech” (E4FT). Syftet med projektet är att bryta ner barriärer inom modedesign mellan teknik och kreativitet. Under fem dagar stod smart textil, temperatur och konstnärlig frihet på agendan.

På andra våningen i Textilmuseet pågår ett intensivt skapande. Färger, sladdar, hårtorkar, labbrockar och textilier med ovanliga strukturer omger studenter, från Sverige, London och Spanien, i ett kreativt kaos.

Deltagarna är halvvägs igenom en fem dagar lång workshop. Tidigare har de fått en presentation och design-brief från företaget Inuheat, som har utvecklat teknik för att styra temperatur i klädesplagg.

Fakta
Education4fashion-Tech (E4FT) är ett samarbete mellan Textilhögskolan, Politecnico di Milano – Dipartimento di Design samt University of the Arts - London College of Fashion.

Projektet finansieras av EU-programmet Erasmus+.

E4FT avslutas i augusti i år efter tre års samarbete.

Målet är att ta fram underlag till en masterutbildning som kombinerar modedesign och teknik inom European Higher Education (EHEA) som är 48 länder som samarbetar för att uppnå jämförbara och kompatibla system inom högre utbildning inom Europa.

Ann Vellesalu är en av koordinatorerna i Textilhögskolans del av projektet. Hon förklarar att studenterna har fått i uppgift att utforska företagets teknik fritt kombinerat med ett fritt konstnärligt uttryck och de möjligheter som finns tillgängliga på plats i labben på Textilhögskolan.

– Studenterna har testat handvävning och stickning tillsammans med ledningsförmåga, de har fått testa möjligheterna att koppla samman sina textilier eller plagg till en kraftkälla. Just nu arbetar de med färg och tryckteknik för att lägga till konstnärlighet och kreativitet, förklarar hon.

Integrerar teknologi i design

Studenterna Matilda Falk, från Textilhögskolan, och Diane Wallinger, från London College of Fashion, målar från varsitt håll med termokroma färger på den textil de tillverkat. När vi haffade dem mitt i arbetet var det ännu oklart vad resultatet skulle bli då det kreativa arbetet pågick under tiden de skapade prototypen.

Ann Vellesalu berättar att meningen med workshoppen är att utforska labben och smarta textilier, att integrera teknologi i designprocessen samt att förstå processen med att använda smarta textilier i klädesplagg.

– Studenterna kommer också att träna på att pitcha sin prototyp till investerare. För att summera kan man säga att målet är att integrera design, teknik och entreprenörskap, förklarar hon.

Det var 15 studenter totalt som skulle delta i workshoppen, fem från varje partnerlärosäte. (Dock kunde studenterna från Milano tyvärr inte delta på grund av reserestriktioner med anledning av coronaviruset Covid-19.)

Det slutgiltiga målet i EF4T är att ta fram underlag för att utveckla en masterutbildning som kombinerar modedesign och teknik inom European Higher Education Area (EHEA).

Vad händer framöver i projektet?

– För närvarande tar vi fram riktlinjer för vilka ämnen som bör ingå i ett modetekniskt program på masternivå. Målet är att utbildningarna ska anta sådana modetekniska läroplaner, där vi sammanfattat och kritiskt analyserat erfarenheterna från både lärare och studenter som deltagit i projektet. Projektet avslutas i augusti i år, men samma konsortium, inklusive några extra partners, har redan beviljats ​​och startat ytterligare ett Erasmus+-projekt, som bygger på resultaten från E4FT.

Läs mer om projektet

Text: Anna Kjellsson

Video: Erik Norving