Huvudmeny

Med anledning av coronaviruset: Med anledning av rekommendationerna från regeringen har Högskolan i Borås ställt om till undervisning på distans, så långt det är möjligt. Håll dig uppdaterad.

Frågor och svar för studenter

Här samlar vi några av de vanliga frågorna som kommer från studenter just nu. 

Har du andra funderingar kan du alltid kontakta Studentexpeditionen via chattfunktionen på hb.se, mejla på studentexpeditionen@hb.se eller ringa på 033-435 45 50 (vardagar kl. 09:00–15:00 förutom på tisdagar, då gäller 09:00–14:00).
Undervisningsspecifika frågor ska den som är kursansvarig för den kurs du läser just nu besvara, så har du inte hört något från hen ta kontakt!

Jag läser en lärarutbildning och har VFU planerad, ska jag verkligen ut på den?

VFU är ett moment i utbildningen för lärarstudenter som inte går att göra på distans. Så länge skolhuvudmännen kan ta emot våra studenter fortsätter vi med VFU, så långt det är möjligt. Dock kommer vi att förbereda för eventuella förändringar så långt det är möjligt och med möjlighet till vissa anpassningar under rådande omständigheter.

Du har fått specifik information från din utbildning kring vad som gäller. Eftersom läget angående corona-viruset förändras från dag till dag är det viktigt att du håller dig uppdaterad och läser den information som skickas ut centralt från högskolan via PING PONG samt från dina kursansvariga lärare.

(Fråga och svar gällande VFU för sjuksköterskestudenter hittar du här) 

Jag har problem med appen för PING PONG, vem kan hjälpa mig?

Ta gärna kontakt med PING PONG-supporten,

Jag har problem med Zoom, vem kan hjälpa mig?

Här hittar du information om Zoom som kanske kan hjälpa dig.

Kontakta IT:s servicedesk om du har några frågor. 

Jag har glömt mitt användarkontolösenord, vad gör jag?

Du kan själv enkelt ändra ditt lösenord på Selfservice Portalen.

Vi ska övergå till distansstudier men jag har ingen bärbar dator, kan jag låna en dator från högskolan?

Högskolan har tyvärr inte möjlighet att tillhandahålla datorer till studenter. Vi är fortfarande på nivå gul, vilket innebär att om du har ett passerkort så kan du fortfarande komma in i högskolans lokaler och använda dig av datorerna här.

Jag behöver köpa kompendier från Studentexpeditionen men de har stängt, vad gör jag?

Ring Studentexpeditionen så hjälper de dig.

Jag vill ha ett intyg på att jag studerar vid Högskolan i Borås eller ett intyg med alla mina betyg, hur får jag det?

Är du aktiv student vid högskolan så har du möjlighet att skapa både resultatintyg och registreringsintyg via Ladok Student. Har du inte möjlighet att skriva ut på papper så kan du spara ner intyget i elektronisk form som pdf. Dessa intyg är verifierbara vilket står på intyget som skapas i Ladok Student. Till Ladok Student (extern länk)

Du kan också få ett intyg genom att mejla studentexpeditionen@hb.se

I mejlet specificerar du;

  • vad för typ av intyg du vill ha; ett registreringsintyg eller ett resultatintyg
  • ditt förnamn, efternamn och studentID.

Vill du ha intyget i pappersformat så kan vi posta hem det till dig. Ange i sådana fall hemadress.

Jag behöver en blankett för att begära omprövning av ett betyg på en tenta, vart kan jag hitta den?

Du hittar alla blanketter på webbsidan "Blanketter".

Du kan skicka in en blankett på två sätt:  

  1. Du kan skriva ut den från webbsidan eller hämta en från studietorget på B3, fylla i blanketten och lämna den i Studentexpeditionens brevlåda som ligger precis till höger om expeditionen.
  2. Kan du inte komma till högskolan kan du fylla i blanketten från webbsidan, skriva ut den, skriva under den och sedan antingen skanna in den och skicka den till oss via studentexpeditionen@hb.se eller posta den till oss: Högskolan i Borås, Studentexpeditionen, 501 90 Borås