Handledning vid VFU
Denna sida riktar sig till dig som genomför eller arbetar med verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom lärarutbildningarna vid Högskolan i Borås.
Kort om handledning
Under den sammanhängande VFU-perioden genomför studenten och VFU-läraren minst tre på förhand planerade handledningssamtal: planeringssamtal, mittsamtal och slutsamtal. Utöver dessa tre samtal sker kontinuerlig handledning och återkoppling till studenten. Utgångspunkt för handledning och återkoppling utgörs av studentens VFU-dokumentation, kursens bedömningsunderlag, kursplan, utbildningsplan, information från kursansvarig, studentens personliga VFU-mål samt studentens och VFU-lärarens erfarenheter. Den mängd tid som avsätts för handledning, återkoppling och dokumentation anses vara tillräcklig då student och VFU-lärare upplever att de getts möjlighet att uppfylla sina åtaganden.
Förslagsvis innehåll vid planeringssamtal
- Båda parters förväntningar inför VFU-perioden.
- Planering av kommande handledningssamtal under VFU-perioden.
- Samtal kring studentens VFU-dokumentation, kursens bedömningsunderlag, kursplan, utbildningsplan, information från kursansvarig, studentens personliga VFU-mål samt studentens och VFU-lärarens erfarenheter.
- Samtal kring hur båda parter tolkar kursens mål och kriterier samt vad som kan förväntas för att dessa ska kunna uppnås.
- Tystnadsplikt och handlingssekretess. Presentation av verksamheten, verksamhetens lokala mål, rutiner, riktlinjer, verksamhetsplan och systematiska kvalitetsarbete.
- Arbetsorganisation, ledningsfunktioner, resursfördelning och resursanvändning.
- Arbetslagets utformning och arbetsuppgifter.
- Information om barn- eller elevgruppen.
- Arbetsmiljön, utrustning, material, lokaler, utomhusmiljön, närområdet.
- Personalsamverkan, konferenser, APT, arbetslagsmöten mm.
- Samverkan med föräldrar, förskola, skola, fritidshem, samhälle.
- Verksamhetsområdets sociala, ekonomiska och kulturella förhållanden och dessa faktorers betydelse för verksamheten.
Förslagsvis innehåll vid mittsamtal
- Reflektion och diskussion kring pedagogiska värderingar och förhållningssätt.
- Utrymme för studenten att ansvara för och hålla i egna lektioner/ aktiviteter.
- Utrymme och möjlighet för studenten att lyfta och genomföra egna pedagogiska tankar och idéer.
- Stöd till studenten i arbetet med att skriva didaktiska reflektioner över sin VFU.
- Studentens progression och ökat ansvar samt aktiva deltagande under VFU-perioden.
- Avstämning. Positiv återkoppling och eventuella utvecklingsområden utifrån studentens VFU-dokumentation, kursens bedömningsunderlag, kursplan, utbildningsplan, information från kursansvarig, studentens personliga VFU-mål samt studentens och VFU-lärarens erfarenheter.
- Informera studenten om eventuella tveksamheter kring förväntad måluppfyllelse.
- Som senast i samband med mittsamtalet bör kontakt upprättas med Högskolan i Borås om det föreligger tveksamhet angående studentens måluppfyllelse.
Förslagsvis innehåll vid slutsamtal
- Hur har studentens delaktighet varit i den pågående verksamheten i klassen/barngruppen, i arbetslaget, på skolan/ förskolan?
- Hur har studentens delaktighet i planering med VFU-läraren respektive i arbetslaget fungerat?
- Uppfyllelse av den aktuella kursens mål, studentens personliga VFU-mål samt kursspecifika VFU-uppgifter och studentens förväntningar på VFU-perioden.
- Hur har handledning under VFU-perioden sett ut (tid, omfattning, innehåll)?
- Reflektion och diskussion kring pedagogiska värderingar och förhållningssätt.
- Har utrymme funnits för studenten att ansvara för och hålla i egna lektioner/aktiviteter?
- Har utrymme och möjlighet funnits för studenten att genomföra egna pedagogiska tankar och idéer?
- Stöd till studenten i arbetet med att skriva didaktiska reflektioner över sin VFU.
- Studentens utveckling och ökat ansvar under VFU-perioden.
- Sammanfattande utvärdering av VFU-perioden och studentens uppvisade måluppfyllelse.