Högskolans kommunikationsavdelning hjälper till med att marknadsföra evenemang. Det finns flera olika insatser högskolan kan göra för att synliggöra evenemang.
Kalendarium på hb.se
Högskolans kommunikationsavdelning hjälper till med att skapa kalendarium som riktar sig till olika målgrupper på högskolan. Det finns särskilda kalendarium för anställda, studenter, allmänhet och akademi. Tänk på vart du vill att kalendariet ska synas.
Webbsida
Webbsida innebär att kommunikationsavdelningen kan hjälpa dig med att skapa en egen sida på hb.se för själva evenemanget. Webbsidorna har vissa begränsningar och det är därför viktigt att du som beställare tydlig med dina önskemål och behov.
Registrering via webbformulär
Är det ett evenemang som kräver anmälan. Då finns det möjlighet att få hjälp med att skapa anmälningsformulär. Eventkoordinator hjälper till med rådgivning om vilken typ av formulär som blir bäst utifrån önskemål och behov.
Inbjudan – digital och fysisk
Det finns möjlighet att få hjälp med att skicka ut inbjudan till tänkt målgrupp. Hos kommunikationsavdelningen finns möjlighet att få hjälp och råd om när inbjudan ska gå ut och hur denna ska följas upp. Är det ett internt evenemang för högskolans anställda skickas inbjudan ut via PS (personlig startsida). För externa inbjudningar har vi andra verktyg till hands. För dialog med kommunikatör om behov och önskemål. Det kan finnas en poäng i att du som arrangör skickar ut inbjudan själv.
Vill du skicka ut inbjudan fysiskt går det också bra. Men fundera på vad syftet är med att göra detta? Du kan isåfall med fördel göra den digitala inbjudan som en PDF och skriva ut.
Marknadsföring på sociala medier
I samband med att en kommunikationsplan för evenemangets sätts finns möjlighet att planera in olika inslag i sociala medier via högskolans egna kanaler. Har evenemanget egna konton, stäm då av med kommunikatör och eventkoordinator för synkning. Sociala medier som används på högskolan är främst Facebook, Instagram, Twitter och Linkedin.
Pressinbjudan/pressmeddelande
Högskolans kommunikatörer hjälper till med att pressinbjudan och pressmeddelande. Utifrån målgrupp och innehåll finns möjligheter att skapa en plan för nå ut medialt.
Vägvisare/skyltar
Kommunikationsavdelning hjälper till att ta fram olika typer av skyltar. Beroende på hur många skyltar som behövs kan du som beställare få ta kostnaden för tryck.
Affischer
Kommunikationsavdelning hjälper till att ta fram affischer. Beroende på hur många skyltar som behövs kan du som beställare få ta kostnaden för tryck. Tänk på att försöka undvika tryckt material i mesta möjliga mån av miljöskäl och hänvisa till olika digitala kanaler istället.
Powerpoint-presentatoner för marknadsföring av program/aktivitet
Kommunikationsavdelningen kan hjälpa till att skapa digitalt program för evenemanget som kan synas på olika platser i anslutning till evenemanget för att på så vis av miljöskäl undvika tryckt program.
Tryckt program
Kommunikationsavdelning hjälper till att ta fram tryckt program. Fundera på vad syftet är med att ha ett tryckt program? Går det att synliggöra programmet som en PPT eller en PDF i digitala kanaler istället? Försök undvika tryckt material i mesta möjliga mån av miljöskäl.