Högskolans ordning för miljöledningssystem (HOM) – organisation och beslutsordning

Organisation

Rektor

  • ansvarar för miljöledningssystemets verkan och att högskolans uppgifter inom det systematiska ledningsarbetet fullgörs, kommuniceras och integreras i verksamhetens styrande processer
  • säkerställer att miljöledningssystemet ges nödvändiga resurser
  • säkerställer att policy och mål för hållbar utveckling finns upprättade och är förenliga med organisationens strategiska inriktning och förutsättningar
  • ansvarar för att högskolans fastställda hållbarhetsaspekter beaktas i verksamhetens övergripande planeringsprocesser

Akademichefer, förvaltningschef och stabschef

Ansvarar för att:

  • högskolans miljöledningssystem implementeras och dokumenteras i respektive verksamhet i enlighet med gällande organisations- och beslutsordningar
  • det inom enheten finns en effektiv och dokumenterad organisation för enhetens arbete för en hållbar utveckling enligt miljöledningssystemet
  • hållbarhetsaspekter (högskolans fastställda och nya som identifieras som väsentliga) beaktas vid förändring i verksamheten
  • planera åtgärder för att hantera betydande hållbarhetsaspekter, bindande krav samt risker och möjligheter som identifieras
  • ta fram och följa upp egna detaljerade mål för respektive organisatorisk enhet
  • i enlighet med högskolans rutiner inrapportera årlig utvärdering av bindande krav

Förvaltningschef

Ansvarar, utöver de ansvarspunkter under akademichefer förvaltningschef och stabschef som anges ovan, för att:

  • utveckla och förvalta högskolans ledningssystem för hållbar utveckling, miljöledningssystemet, och att det uppfyller kraven i ISO 14001:2015, förordningen om miljöledning i statliga myndigheter och tillämplig lagstiftning inom området
  • hållbarhetsaspekter rörande högskolans verksamhet är identifierade, bedömda och dokumenterade avseende, påverkan, risker och möjligheter
  • samordna och bereda utveckling av policy för hållbar utveckling samt högskolegemensamma mål och handlingsplaner
  • rapportera till högsta ledningen om hur miljöledningssystemet fungerar, inklusive miljöprestandan
  • bereda och protokollföra ledningens genomgång
  • handlägga kemikalierutinen och samordna högskolans kemikaliehantering
  • samordna kontroll och inrapportering av bindande krav
  • interna miljörevisioner planeras, genomförs och rapporteras
  • samordna inrapportering av hållbarhetsprestanda, nyckeltal och måluppfyllelse inom ledningssystemet
  • sammanställa och kommunicera information om hållbarhetsprestanda internt inom högskolan och till nyckelintressenter
  • rapportera högskolans miljöledningsarbete till regering och myndigheter
  • stödja högskolans ledning och akademierna i frågor om högskolans systematiska hållbarhetsarbete

Beslutsordning

Gällande ansvarsfördelning för fastställande av rutiner och andra styrande dokument hänvisas till Dokumenthanteringsplan (M14.5).

Styrelsen fastställer

  • högskolans policy för hållbar utveckling

Rektor fastställer

  • högskolegemensamma mål för hållbar utveckling
  • högskolegemensam handlingsplan för hållbar utveckling

Förvaltningschef fastställer

  • vilka rutiner som ska ingå i högskolans miljöledningssystem
  • rutiner och övriga dokument i miljöledningssystemet som inte ankommer på annan beslutsfattare att besluta

Akademichef/förvaltningschef/ stabschef fastställer

  • akademins/enhetens organisation för miljöledningsarbete
  • akademins/enhetens handlingsplan för hållbar utveckling

Källa: Ur dokumentet Miljöledningssystem M10, Dnr: 949-19,

Beslutsdatum: 2020-02-03