Tillgång till bibliotekstjänster under utbrottet av coronavirus

Kontakt med biblioteket

Informationspunkten är stängd. Du har möjlighet att kommunicera med biblioteket via telefon och e-post. Vi besvarar dina frågor på följande tider måndag till fredag:

  • Telefon: 033-435 40 50, kl. 12:00-14:00
  • E-post: biblioteket@hb.se, kl. 08:00-14:00

Du är varmt välkommen att kontakta oss!

Det finns även möjlighet att boka tid för kontakt via videokonferenssystemet Zoom.

Om du behöver låna en bok

Det är möjligt att låna böcker genom att reservera aktuell bok i Primo. Om du reserverar boken senast kl. 10:00 kan du hämta ut den samma dag. Reserverade böcker hämtas i biblioteket mellan kl. 12:00-14:00 måndag till fredag. Du ombesörjer själv utlånet i utlåningsstationerna.

Reservera en bok i Primo

  1. Sök fram boken du vill beställa
  2. Logga in med dina användaruppgifter
  3. Klicka på länken "Reservera utlånad bok"
  4. Som hämtställe väljer du "Biblioteket"
  5. Klicka på "Skicka"

Om du behöver göra ett fjärrlån så gör du din beställning som vanligt.

Pågående lån och återlämning

Under perioden då biblioteket inte är tillgängligt som vanligt utgår inga förseningsavgifter på lånade böcker. Det går bra att återlämna böcker i återlämningsautomaten. Återlämningsapparaten nås dygnet runt om du är student eller personal på högskolan, då använder du ditt chip för att komma in i byggnaden. Är du inte student eller personal vid Högskolan i Borås är återlämningen öppen vardagar 12:00-14:00.

Det elektroniska biblioteket

Större delen av bibliotekets resurser, förutom det tryckta materialet, når du precis som vanligt via webbplatsen.

Mer information

Begränsningen gäller tillsvidare, följ uppdateringar på högskolans centrala webb: