Företag på jakt efter studentkompetens

Ungefär femton företag, bland annat Ludvig Svensson, Gina Tricot och Röda Korset var på plats på Textilhögskolan onsdagen den 1 december för att presentera olika förslag på examensarbeten för ett hundratal intresserade studenter.
– Det är en viktig dag för studenterna. De får möjlighet att ställa frågor direkt till företagen och får klart för sig vad det är näringslivet har för tankar, krav och önskemål i sin utveckling, säger Agneta Nordlund Andersson.

Gynnar kontakter

Textilekonomstudenterna Sara Andersson och Therese Larsson fanns på plats för att ta del av presentationerna.
– Det är jättebra att företagen kommer hit eftersom det gynnar en tidig kontakt, tycker de båda.

Till våren ska de skriva sina examensarbeten men är fortfarande osäkra på vad de skulle skriva om.
– Vi vet inte riktigt. Det blir ju förstås något inom företagsekonomi – exakt vad får vi fundera på.

Behov av nya idéer

Jörgen Ivarsson representerade företaget Blixtra som har ett utvecklingsprojekt med behov av nya idéer.
– Det är en anatomisk kudde som vi har döpt till ”Kronkudden” . Den är helt textil och ställbar efter varje människas behov och ska därmed ge bättre sömn, förklarar han.  

De har mängder av framtidsvisioner för kudden och därför hoppas han få kontakt med kreativa studenter som tänker ”outside the box” och kan tillföra kompetens till projektet.
– Jag vill även ha hjälp med att knyta internationella kontakter så jag har lite förhoppningar på utbytesstudenterna, säger Jörgen Ivarsson.

Gamla studenter kommer tillbaka

Företagsdagarna är en årligen återkommande aktivitet sedan 2007 på Textilhögskolan.
– Det är alltid rolig och en skön stämning. Alla företag bjuder väldigt mycket så sig i sina presentationer. Extra roligt är det när en del av företagsrepresentanterna är gamla studenter från Textilhögskolan, avslutar Agneta Nordlund Andersson.