Textilhögskolan deltar i Baltic Fashion

Baltic Fashion är ett EU-projekt som totalt är värt 26 miljoner kronor. 2,6 miljoner kronor går till Textilhögskolans del i projektet.
– Vi ska undersöka hur situationen ser ut idag, och utifrån det utveckla och se om vi kan hitta olika sätt att stödja och bygga nätverk. Vi ska också stärka kopplingen mellan Textilhögskolan och företagen via workshops med mera, berättar Clemens Tornquist.

Hur viktigt är Baltic Fashion för Textilhögskolan?

– Väldigt viktigt. Vi har olika initiativ i Borås, bland annat Marketplace Borås, Espira och Textil- och modefabriken. Jag ser det som en möjlighet att kunna stärka banden med dem och andra initiativ som redan sker. Vi är också måna om att de som studerar här, och sedan går vidare, utvecklar de idéerna som vi arbetar med här, säger Clemens Tornquist.

Målet under de tre år som projektet håller på är att fler startar och försöker driva företag.
– Vi har många studenter här och vi har många som startar företag och försöker få igång sin verksamhet. Då är det viktigt att vi som institution kan hjälpa till genom att forska på området och därigenom hjälpa till i deras utveckling, förklarar Clemens Tornquist.
– Det kan handla om att utforma utbildningar på ett sätt som stödjer utexaminerade studenter, eller att stödja redan befintliga verksamheter. Det finns olika sätt man kan hjälpa till på. Det här är en bra möjlighet att utveckla det som finns, men även att prova nya sätt.

Det är Clemens Tornquist och Pia Mouwitz, universitetslektor vid Textilhögskolan, som kommer att arbeta med projektet.
– Jag vill att det ska bli ett projekt som tillför något för regionen och högskolan. Det handlar bland annat om kvinnligt företagande och då vill vi utveckla det området, avslutar Pia Mouwitz.