Nakkna lockar

Ett åttiotal studenter och andra intresserade var frågvisa under den dryga timmen som designern Claes Berkes skulle förmedla hur det gick till när Nakkna startades. De ville veta om allt från vilken del som är roligast under processen från idé till färdigt plagg, till vilken kompetens som behövs i ett företag. 
– Vi var tre designers som startade upp Nakkna 2003. Vi skötte allt själva under en lång period, men mitt råd är att ta in folk som är duktiga på olika delar, berättar Claes Berkes under föreläsningen.

Han menar att det är svårt att hinna med allt själv och att det är lättare att jobba mot människor som är bra på det de gör och har passion för det. Det är då det blir bra.

Claes Berkes är tidigare student från Beckmans Designhögskola och det var också där som han träffade de personer som han startade Nakkna tillsammans med. 
- Vi pratade om det under en lång tid, tillslut bestämde vi oss för att köra, berättar han och fortsätter: 

- Nu i efterhand hade det kanske varit bra om vi hade varit tre personer med lite olika kompetenser istället för tre designers. 

Redan från starten har de haft en egen butik i Stockholm och märket säljs i hela Europa men också i utvalda butiker i Asien och USA. 2004 tilldelades Nakkna Elle-priset Årets nykomling. 

Föreläsningen arrangerades av Textil- och modefabriken, som kommer bjuda in fler intressanta föredragshållare under våren.