Modeindustrin behöver bättre kommunikation om hållbarhet

The Design of Prosperity 21 november

Bland talarna finns bland andra pionjärerna Patagonia som från början har haft ett starkt fokus på miljö och hållbar utveckling.
– Det är inte alltid lätt i början men när processen väl har startat så ger transparens frihet, säger Jill Dumain, Director of Enviromental Strategy på Patagonia.

Goda exempel som H&M, Woolpower och IOU Project kommer också att dela med sig av sina erfarenheter och det blir diskussion om vilka drivkrafter som gör att vissa aktörer vågar gå längre än andra. Även representanter från EU-kommissionen, the Sustainable Apparel Coalition (SAC) och andra intressenter föreläser om hur de agerar för att transparens ska bli standard för en mer hållbar bransch. 

Kunderna ställer krav
Med nya lagar och krav måste fler aktörer inom textil och mode våga ta fler steg mot en rakare kommunikation med sina kunder. Men Simonetta Carbonaro, professor vid Textilhögskolan med lång erfarenhet inom Brand Management, menar också att dagens kunder ställer högre krav. 

– Säg vad du gör och gör vad du säger! Samstämmighet, tydlighet och sanning är de viktigaste faktorerna för ett varumärkes framgång. Kunderna är informerade och kritiska och luras inte av konventionella inlindade budskap längre. Att vara ärlig och öppen på vägen mot hållbar utveckling är den enda vägen att gå i vår WikiLeaks-era.

Konferensen kommer att spelas in och sändas av SVT.

Tid: 21 november, kl. 9:00–16:30
Plats: Textile Fashion Centre, Marketplace Borås Arenan

Se programmet på www.thedesignofprosperity.se