Är det lagligt att sprida semesterlistor i organisationen?

”Varje år sammanställs det en lista över högskolans medarbetare och när de har semester. Den listan sprids sedan i organisationen och det känns olustigt att tänka på vart den tar vägen och vilka som då vet när jag har semester och kanske är bortrest, med tanke på risken för inbrott och annat. Dessutom, är det verkligen lagligt att sammanställa en sådan lista som är full med personuppgifter med tanke på GDPR?”

Annie Andreasson, kommunikationschef, svarar:
– Semesterlistorna är nödvändiga för att högskolan ska kunna fungera ändamålsenligt och för att vi ska kunna planera högskolans olika verksamheter, så att exempelvis receptionen kan hänvisa besökare eller ringa rätt. Det är dock viktigt att vi behandlar de här listorna varsamt och i och med införandet av GDPR kommer bara chefer och receptionen att få ta del av dem. Precis som vid all hantering av personuppgifter måste vi se till att den faktiska hanteringen av semesterlistor sker på ett korrekt och säkert sätt.


Har du en fråga till Inblick?

Är det något du gått omkring och funderat på som du vill att vi som gör Inblick ska ta reda på? Ställ din fråga till oss!

Foto: Mostphotos