Förklarar ämnen på Youtube

Är Youtube ett bra komplement till den vanliga undervisningen?

­– Ja det tycker jag. Speciellt eftersom det tillåter den enskilde studenten att lyssna i sitt eget tempo, pausa, och ta om moment som är svåra.

Hur gör du för att välja ut vad du ska prata om?

– Det varierar från kurs till kurs. I de fall där jag i störst utsträckning har använt inspelade föreläsningar har motsvarande hela föreläsningar blivit filmade, och vi har sedan jobbat med momenten under lektionstillfällena, flipped classroom som det kallas.

– I de fall där jag har använt inspelade föreläsningar i mindre utsträckning har jag valt ut enskilda moment som jag har märkt att studenterna har haft svårt med. Det kan vara så små saker som en enskild beräkning av en specifik egenskap.

Har du några tips om en vill göra något liknande?

– Gör det inte för komplicerat. Jag spelar själv in filmerna på mitt kontor, och de utgörs egentligen endast av en powerpoint-presentation med min röst till. Om inte annat gör det filmerna så mycket enklare att redigera.

– Jag rekommenderar också att man använder ett bra program. Själv använder jag Camtasia som jag fick tips om från vår Kommunikationsavdelning. Man ska dock vara medveten om att det tar mer tid än man tror att göra de enskilda filmerna.

Se mer

Se klippen. Spellistan "Introduktion kemi" förutsätter minst förkunskaper. (Extern länk)

Text: Annie Klasén
Foto: Henrik Bengtsson