FAQ från stormöte om corona
2020-12-17
11 december bjöds högskolans studenter in på ett stormöte över Zoom för att diskutera coronarelaterade frågor med högskolans ledning, projektledningen för Projekt corona och andra representanter från verksamheten.
Missade du detta möte? Här har vi sammanfattat några av de vanligaste frågorna.
Frågor om salstentamen
Varför ska vi göra salstentamen men inte vara på campus för undervisning, det är svårt att hitta motivationen på distans?
– Vi ska minimera närvaron på campus så mycket det går för att minska smittspridningen. Men vissa tentor behöver göras på campus för att de ska vara rättssäkra. Avvägningen vad som är absolut nödvändigt att göra på campus är något kursansvariga gör hela tiden. Vi förstår att det inte är lätt för alla att genomföra sina studier på distans, tyvärr är det så vi måste bedriva undervisningen utifrån rådande rekommendationer.
Hur kan ni motivera att genomföra salstentamen när samhället har så strikta restriktioner i övrigt?
– Stora åtgärder har vidtagits för att minska närvaron på campus, och arbetet fortgår med särskilt fokus på att ytterligare minska genomförande av examinationer i form av salstenta. Instruktionerna till chefer och lärare är tydlig – andelen salstentor ska minska ytterligare, och risken för smittspridning ska väga mycket tungt när bedömning görs av behov av salstenta. Bedömningen görs av kursansvarig/examinator, men chef har ansvar för att fatta beslut i frågan. Dialog sker också på högskoleövergripande nivå om hur de strikta bedömningarna ska göras i det aktuella coronaläget.
Varför kan ni inte införa ett extra omtentatillfälle?
– Både behov och förutsättningar för att planera in extra tentamenstillfällen ser väldigt olika ut i olika delar av högskolans utbildningar. Därför är det svårt att ge ett generellt svar till frågan. Inom vissa utbildningsområden innebär det ett stort merarbete att göra avsteg från gällande plan för omtentamenstillfällen och lägga till extra examinationstillfällen. En bedömning måste göras från fall till fall och i relation till de utbildningsspecifika förutsättningarna.
Många av oss bor i Göteborg och måste åka kollektivt till högskolan – hur kan det vara okej att vi ska utsätta oss för denna risk?
– Risken att smittas finns på många ställen i samhället, inte minst i kollektivtrafiken. Vi förstår att det känns osäkert att åka buss, men tyvärr kan vi inte ändra tentamensform av denna anledning.
Vi upplever inte att det är ordentligt med avstånd mellan studenterna vid salstentamen?
– Det ska vara minst 1,5 meter, ofta är det mer. Detta avstånd bedömer Smittskydd Västra Götaland räcker för att genomföra tentamen smittsäkert. Vi följer emellertid upp om/när det kommer indikationer på att studenter har upplevt att det finns tillfällen då avståndet har varit mindre.
Många tentavakter är i riskgruppen, det känns inte okej att utsätta dem för risken att träffa oss.
– Ett fåtal tentavakter är över 70 år, de som fortfarande arbetar som tentavakter under pandemin gör det helt frivilligt.
Vad kan tentavakterna göra om en student har förkylningssymptom och ändå kommer till salstentamen?
– Det är mycket allvarligt om en student kommer trots att hen har förkylningssymptom. Folkhälsomyndigheten är väldigt tydliga med att det inte är okej att vara bland andra med symptom. Vi tror att våra studenter tar det här ansvaret och håller sig hemma, för att inte utsätta andra för risk. Skulle det hända kan våra tentavakter vädja till studenten att lämna salen.
Frågor om VFU
Varför krävs hundra procent närvaro vid VFU på lärarprogrammen även nu under pandemin?
– VFU är ett moment som inte går att genomföra på distans. Vi har VFU inom lärar- och sjuksköterskeutbildningen.
– När det gäller lärarutbildningarna gick det under våren inte att genomföra hundra procent närvaro för alla studenter. Det är dock en komplex fråga och det går inte att svara generellt på hur många procent som skulle vara okej att missa. Är en student sjuk och missar delar av sin VFU lägger vi upp en individuell studieplan för just den studenten.
Frågor om riskgrupper
Vad gör högskolan för att anpassa t.ex. tentor, VFU och annat som inte görs på distans, för de studenter som tillhör riskgrupp?
– Det pågår en översyn av våra riktlinjer och rekommendationer för studenter i riskgrupp. För tillfället får vi hänvisa till den skrivning vi har på studentinformationen om vad som gäller om man är i riskgrupp.
Vad gäller om man har anhöriga i riskgrupp?
– Vi kan tyvärr inte beakta en sådan situation. Högskolans utbildningsverksamhet riktas till antagna studenter, och vi har inte möjlighet att beakta eventuella situationer där anhöriga riskerar att påverkas av en students studier i detta avseende.
Frågor om kvalitet i utbildningen
Vilken utbildning får lärarna i distansutbildning? Alla verkar inte förstå dig på tekniken?
– Vi har startat något som kallas Edu-Tech som samlar IT-kompetens, pedagogisk kompetens, AV-teknik och kommunikation på ett ställe för att lärare ska få det stöd för undervisningen de behöver. Men det har inte gått så lång tid sedan det satte igång, och vi försöker så snabbt vi kan hjälpa lärarna med den svåra situationen. Det är oerhört viktigt att utbildningen fortsätter att hålla hög kvalitet.
Vilken teknisk utrustning får lärarna för att kunna lära ut på distans?
– Personalen har haft möjlighet att köpa in tekniska utrustning som behövs. Detta är information de har fått till sig. Vi förutsätter också att ansvariga chefer gör alla insatser som är möjliga för att säkerställa att lärare har den tekniska utrustning som krävs. Högskolan införskaffar det som krävs. Återkommande dialog kring behov av teknisk utrustning genomförs mellan högskolans ledning och ansvariga chefer, liksom avstämningar med hela personalen med anledning av coronasituationen.
Kan inte lärarna spela in sina föreläsningar?
– Det finns inget som hindrar att läraren spelar in sin föreläsning. Dock får hen inte spela in från Zoom så att studenterna kommer med i filmen.
Lärarens dåliga internetuppkoppling gör att undervisningen blir dålig – vilka krav kan vi ställa som studenter?
– Lärare med dåliga förutsättningar för att bedriva sin undervisning från hemmet har möjlighet att använda resurser på arbetsplatsen när så krävs. Vidare finns möjlighet att utifrån förutsättningarna i enskilda fall lyfta problemet med sin närmaste chef för att komma fram till en lösning som passar. Högskolan kan vid behov bistå med den lösning som anses befogad.
Varför är vissa lärare så bra på att ställa om medan andra vägrar?
– Vi ska inte sänka krav och måluppfyllelse och kraven i examinationen ska vara desamma. Undervisningskvaliteten fallerar ibland och det tycker vi inte är okej. Vi gör vad vi kan för att upprätthålla kvaliteten. Anpassning och utbildning av våra lärare är en viktig del, och att vi stödjer användandet av ny teknik.
Samarbetar lärosäten och delar erfarenheter, t.ex. finns det ju lärosäten som hade mycket undervisning på distans redan innan pandemin?
– Ja, vi samarbetar med andra lärosäten. Det har nog aldrig varit så många möten mellan rektorer på olika lärosäten. Alla högskolor och universitet hade lite olika utgångslägen för distansundervisning, vissa låg bättre till. Vi försöker verkligen att hjälpa varandra. De allra flesta lärosäten är ju statliga myndigheter och är generösa med att utbyta material och erfarenheter.
Frågor om teknisk utrustning
Är det okej av högskolan att kräva att studenterna köper in t.ex. webbkamera, ska inte utbildningen vara avgiftsfri?
– Saknar man webbkamera och det inte finns inbyggt så får man skaffa det om examinationen kräver det. Man behöver också en smartphone eller annan enhet med webbkamera när man gör t.ex. Zoom-övervakad tenta.
– Det finns fog för synpunkten att viss utrustning som krävs i en campusutbildning ska bekostas av högskolan. Men om vi lägger examinationer på distans kommer vi att behöva göra det i former som innebär viss teknisk utrustning, situationen är inte något som vi förberett oss för varken som studenter eller lärare. Vi kommer att bli tvungna att hjälpas åt att lösa den situationen. Vi kommer samtidigt att söka lösningar för enstaka studenter som saknar vissa utrustningsmässiga förutsättningar. Detta behöver vi göra från fall till fall.
Anna Kjellsson