Nu öppnar vi chatten för nya studenter

Chatta med våra studenter
Chatten är uppdelad i 2 perioder i samband med urval 1 respektive urval 2.

Datum och tid:
12–16 juli, vardagar: 17:00–21:00 och söndagar: 15:00–18:00
2–6 augusti, vardagar: 17:00–21:00 och söndagar: 15:00–18:00
hb.se/studentchatt

Carolina Litzén, kommunikatör med fokus på studentrekrytering, berättar mer om chatten:

– Tidigare år har vi ringt upp nya studenter i anslutning till att antagningsbeskeden har gått ut. Studentchatten är högskolans nya "Studentring" och innebär att vi kommer att fokusera på att chatta med våra nya studenter istället för att ringa dem. Vi kommer dock att erbjuda uppringning också, eftersom alla kanske inte vill chatta.

Vad är syftet med chatten?

– Det är att nya studenter ska känna sig välkomna till Högskolan i Borås. Vi vill visa att vi finns där för dem och svarar på deras frågor. Vi vill även bekräfta deras goda val av utbildning och högskola.

Varför satsar högskolan på detta?

– Vår erfarenhet från tidigare år är att det är svårt att ta kontakt med de nya studenterna på telefon. Många svarar inte på okända nummer, en del upplever att vi stör under sommarledigheten eller känner inte sig förberedda med frågor när vi ringer. Skillnaden nu är att studenterna själv väljer att ta kontakt med oss om de har frågor. Vi testade att erbjuda chatt under våren och upplevde då att det var många som ville chatta med oss. Därför vill vi se om chatten är ett bättre alternativ när vi kommunicerar med dem i sommar.

Hur går det till?

– Vi har studenter som kommer att bemanna chatten under två perioder, 12–16 juli i samband med urval 1 och 2–6 augusti i samband med urval 2. Studenterna som bemannar chatten representerar högskolans olika utbildningsområden på grundnivå – arbetsliv, välfärd, bibliotek och information, ekonomi, IT, lärarutbildningen, teknik, textil och vård – samt en av våra utbildningar på avancerad nivå.

– Vi har en webbsida för studentchatten med ett bemanningsschema för våra studenter och vilka utbildningsområden de representerar. Där går det att se när våra studenter är tillgängliga för att chatta. Den som hellre vill ställa frågor via telefon har möjlighet att boka tid för det.