En lärares upplevelse av Zoom

Vi tog kontakt med Robin Kindström, universitetsadjunkt vid Sektionen för vårdvetenskap för att höra om hans upplevelser.

– Jag undervisar framför allt i bedömning och omhändertagande vid plötslig sjukdom på polisprogrammet. Just nu är mycket av innehållet i föreläsningarna grundläggande medicinsk teori varvat med en mindre del praktiska moment, och omställningen till distansundervisning har fungerat över förväntat. Eftersom Zoom erbjuder möjligheten att sömlöst dela föreläsningsmaterial så kan studenterna enkelt följa med i undervisningen. De praktiska delmomenten som ingår i föreläsningen uteblir tyvärr men studenterna får istället en visuell genomgång över Zoom, säger Robin Kindström.

Han konstaterar vidare att den feedback han hittills fått från studenter nästan enbart är positiv.

– Studenterna uppger att det är enkelt att följa med och de uppskattar att det lämnas utrymme för frågor emellanåt. Zoom har dessutom en chatt-funktion och där kan studenterna skriva sina frågor samtidigt som föreläsningen pågår.

– Från början kändes omställningen lite besvärlig och det var osäkert om materialet gick att anpassa men nästan allt innehåll kan översättas till distansundervisning. Jag tror att den påtvingade omställningen kommer att lyfta fram möjligheten för distansutbildning – program som bedrivs enbart på distans öppnar upp möjligheten till fler antagna studenter. 

Slutligen ett tips från Robin Kindström:

– Känner du dig osäker på hur du arbetar i Zoom tycker jag att du kan komma överens med en kollega att ni ringer upp varandra för att gemensamt prova de olika funktionerna så du känner dig lite mer säker och avslappnad i skarpt läge.

Text: Johanna Avadahl
Porträttfoto: Ida Danell