Annorlunda terminsstart på högskolan – så gick introduktionen till

Vad gjorde ni under höstens introduktion?

– Introduktionen brukar innehålla ett välkomstpass i Kuben med tal från högskolan, kåren och staden. Nu hölls introduktionen i Zoomklassrum istället där de nya studenterna fick se alla tal som förinspelade filmer. Zoomklassrummen ansvarade årets faddrar för, som även gick igenom all nödvändig information som en student behöver veta, som hur PingPong och KronoX fungerar, säger Åsa Gran.

– Vi brukar även ha en repvandring där alla nya studenter visas runt på campus samtidigt som de håller i ett rep. Repvandringen har egentligen varit ett problem i flera år, det är så stora mängder studenter så det blir nästan en trafikfara på campus. Vi gjorde en digital rundvandring på Facebook istället, och högskolan hade tryckt upp ett infohäfte om alla de platser vi brukar besöka.

Hur gör ni med de sociala aktiviteterna nu under introduktionen?

– Vi har sagt att vi bara skjuter upp de fysiska aktiviteterna, så de är inte inställda. Höststudenterna får sina fysiska aktiviteter senare. Vi har även skapat Facebookgrupper för alla klasser, de används ganska flitigt just nu av både studenter och faddrar. Där når vi ut med information och de nya studenterna har även börjat prata med varandra, frågar om någon vill äta lunch via zoom eller ses i stan.

Hur har studenterna reagerat på det här digitala upplägget?

– Det har varit lite både och. Många tycker det är bra att det går att göra digitalt när vi inte kan ses fysiskt, men de flesta tycker det är tråkigt att vi inte kan ha en vanlig introduktion. Men vi känner att det är viktigt att ta det säkra före det osäkra.

Är det något ni kommer ta med er från årets introduktion till nästa?

– Infohäftet om studentstöd var jättebra. Repvandringen är en aktivitet som är uppskattad, men vi behöver kanske justera lite i den för att få ett bättre flöde.

Se den digitala repvandringen i efterhand på studentkårens Facebook-sida