Här hackas idéer som ska förändra modeindustrin

Den här artikeln är även publicerad på webbsidan för Textile & Fashion 2030 

Under våren har Textile & Fashion 2030 samlat företag, designers och innovatörer i ett workshop-arbete inför årets Big DO, som går av stapeln i augusti. Deltagarna är från Sverige, USA och Sydafrika och består av en mix av välkända företag som Under Armour, Patagonia och Houdini samt svenska hemtextilföretaget Shyness och modeföretaget Studio Heijne. Sydafrika representeras bland annat av designstudion Big Circle och designern Wanda Lephoto.

– Att vara med och träffa kollegor med olika bakgrunder och expertis är otroligt inspirerande och spännande. Att få en frizon för att kunna utveckla och diskutera idéer, som annars inte får plats i det dagliga arbetet, är otroligt givande och viktigt. Både för min egen motivation och för att på riktigt kunna ändra modeindustrin till en mer hållbar industri, säger Wendy Heijne, grundare och vd för Studio Heijne.

Global samverkan nyckeln till förändring

Syftet med workshopparna har varit att skapa koncept utifrån tre teman:

  • ”Resource transformation” – Hur tar vi hand om redan tillverkade resurser på ett bättre sätt?
  • ”Flexible design and glocal production” – Hur skapar vi en mer flexibel och hållbar produktion?
  • ”Mindset change” – Hur förändrar vi våra djupt invanda mönster och tankesätt?

Resultaten kommer att diskuteras och visas under konferensen International Design Hackathon Summit 26 oktober. Resultatet kommer även att visas i utställningskonceptet Exposé som finns i både fysisk och digital form. Målet är att visa upp designkoncept som kan inspirera till att skapa en hållbar och cirkulär textil- och modeindustri.

– En förändring av textil- och modeindustrin behöver ske genom global samverkan, där tror vi att Sverige kan ta en ledande roll, säger Susanne Nejderås, plattformsledare för Textile & Fashion 2030, ett uppdrag Högskolan i Borås har från regeringen att skapa en plattform för hållbart mode och hållbara textilier.

– Vi ser att det finns en oerhörd kraft att skapa förändring i samskapandet mellan företagen och den vill vi ta vara på, fortsätter hon.

En plattform för framtiden

Big DO är en av många delar i Textile & Fashion 2030.

– För att skapa nya innovationer är det viktigt att ge företag möjlighet och utrymme att prova nya angreppssätt, vilket faktiskt är något vi gör genom Big DO. Vi ger dem tillgång till vår miljö, våra experter och en möjlighet att samverka med andra företag. Genom att sedan visa upp resultaten inspirerar vi fler företag att våga testa nya saker, säger Susanne Nejderås.

Fakta

Sveriges regering har gett Högskolan i Borås uppdraget att etablera och leda Textile & Fashion 2030 – den nationella plattformen för hållbart mode och hållbara textilier. Det femåriga uppdraget drivs av Smart Textiles, en del av Science Park Borås vid Högskolan i Borås, i samarbete med Textilhögskolan, Swedish Fashion Council, RISE Research Institutes of Sweden, Svensk Handel och TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag.

Big DO design hackathon genomfördes också 2019.

Läs mer

Big DO – en aktivitet inom Textile & Fashion 2030

Läs mer om Wendy Heijne (Artikel i Habit)

International Design Hackathon Summit 26 oktober, 2021