Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Att läsa på högskolan är inte som att läsa på gymnasiet. Du har mycket större frihet men också större eget ansvar. Att läsa på 100 % innebär 40 timmars arbetsvecka. Förutom deltagande på schemalagda aktiviteter och studiegruppsarbeten förväntas du under icke schemalagd tid att läsa litteratur och göra uppgifter.
Ni kommer att vara organiserade i studiegrupper. Studiegruppen är både ett medel för att kunna stödja varandra för att nå så långt i den egna kunskapsutvecklingen som möjligt men också ett sätt att lära sig hantera grupprocesser. Du kommer i ditt yrke att utveckla grupper och som anställd är arbetslaget och kollegialt lärande en viktig del av skolutveckling.
Första terminen läser alla lärarutbildningarna en gemensam utbildningsvetenskaplig kärna. Kursen kommer initialt att fokusera på arbete i grupp och dessa titlar ingår tidigt i kursen (tänk på att du kan låna på bibliotek):
Almström Persson, Gunilla, Blomström, Vendela, Vogel, Anna, Wirdenäs, Karolina (2016). Språk i samspel, Retorik för pedagoger. Aglatuq HB, Stockholm.
Nilsson, Björn (2016). Samspel i grupp: introduktion till gruppdynamik. 2., omarb. och utök. uppl. Lund: Studentlitteratur (187 s)
Bie, Kristin (2014). Reflektionshandboken för pedagoger. 1. uppl. Malmö: Gleerups (122 s)
All övrig information kommer vid kursstart. Du behöver inte börja dina studier eller läsa litteratur innan terminen startar.
Termin 2 innebär ämnesstudier i matematik och svenska med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3. Utbildningen är både teoretisk och praktisk och vårt kännetecken här vid Högskolan i Borås är att du läser ämnen och ämnesdidaktik parallellt. Kopplingen till yrkeslivet finns som en röd tråd genom hela utbildningen och en del av din studietid kommer att vara förlagd vid skolor. Vi kallar det verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
För att få en placering till din VFU, måste du lämna in ett önskemål om områdesval till högskolan under den första dagen. Du måste också begära ut ett utdrag från belastningsregistret hos polisen så att du har det tills du ska ut på din första VFU i oktober. Dessa blanketter hittar du under snabblänkar.
Varmt välkommen, vi hoppas du kommer att trivas hos oss!
Programansvarig
Maria Nord
Schema
Eftersom ändringar kan ske med kort varsel är det bra att ha som vana att kolla schemat regelbundet.
Programinformation
Starttermin: Hösten 2018
Programkod: LAGF3
Programtillfälleskod: LAGF318h1
Studietakt: Heltid 100%
Studietid: Dag
Studieort: Varberg
Kontakt
Utbildningen ges vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT.
För utbildningsspecifika frågor, kontakta akademin via:
E-post: a3@hb.se.
Telefon: 033-435 4013 - telefontid varje vardag kl 10:00-12:00.
Programansvarig Kristin Häggkvist
Studievägledningen
För övriga frågor, kontakta studentexpeditionen
Dokument
Programmets kurser
Du hittar litteraturlistan i kursplanen. Observera att kursplaner kan komma att revideras intill tidpunkten för kursregistrering. Tag alltid kontakt med kursansvarig, eller kontrollera med PingPong, innan du införskaffar litteratur.
Våren 2021
Multimodalitet i undervisning för grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Anmälningskod: | L18V1 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 18 januari - 6 juni |
Naturvetenskap och teknik för grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Anmälningskod: | L16V1 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 18 januari - 6 juni |
Hösten 2020
Engelska för grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Anmälningskod: | L75H0 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 31 augusti - 6 december |
Matematik med didaktisk inriktning för grundlärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 II
Anmälningskod: | L77H0 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 28 september - 17 januari |
Svenska med didaktisk inriktning för grundlärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, II
Anmälningskod: | L73H0 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 21 september - 20 december |
Våren 2020
Utbildningsvetenskaplig kärna 2.1 Hållbar utveckling och intersektionalitet
Anmälningskod: | L14V0 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 30 mars - 7 juni |
Utbildningsvetenskaplig kärna 2.2: Specialpedagogiska perspektiv
Anmälningskod: | L16V0 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 20 januari - 23 februari |
Utbildningsvetenskaplig kärna 2.3: Ledarskap, utvecklingsarbete och konflikthantering
Anmälningskod: | L18V0 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 24 februari - 29 mars |
Hösten 2019
Samhällsorienterande ämnen för grundlärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
Anmälningskod: | L45H9 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 2 september - 19 januari |
Våren 2019
Matematik med didaktisk inriktning för grundlärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, I
Anmälningskod: | L07V9 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 21 januari - 9 juni |
Svenska med didaktisk inriktning för grundlärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, I
Anmälningskod: | L05V9 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 21 januari - 9 juni |
Hösten 2018
Utbildningsvetenskaplig kärna I för förskollärare, grundlärare och ämneslärare
Anmälningskod: | L05H8 |
---|---|
Typ: | Obl. |
Period: | 3 september - 20 januari |