Magisterprogram i strategisk information och kommunikation

Varmt välkommen till Magisterprogrammet i strategisk information och kommunikation!

Vi hoppas att du ska hitta mycket ny kunskap att använda i ditt yrkesliv. Innan du startar dina studier vill vi att du tar del av några viktiga punkter som hjälper dig att genomföra utbildningen. Var noggrann i din genomläsning. Vi är övertygade att det hjälper dig att få en bra start.

Registrering till program och kurser

Registrering sker mellan den 8 och den 15 januari. Det är bra om du registrerar dig så snart som möjligt för att bekanta dig med hur allt fungerar, för att ta del av programintroduktionen och information om första kursen. Observera att även när du är registrerad till programmet kommer du att behöva registrera dig till följande kurser senast en vecka efter kursstart för att kunna delta i undervisningen.

Programmets innehåll och studietakt

Programmet ges på helfart. Du förväntas därför kunna disponera 40 tim/v och delta i aktiviteter på dagtid. Undervisningen och kommunikation med lärarna sker på ordinarie kontorstider. Du läser en kurs i taget under ca 4,5 veckor (motsvarar 7,5 hp). Kurs 1-4 läses under vårterminen, kurs 5-6 under höstterminen.

OBS! Vi avråder bestämt från att studera heltid samtidigt som du arbetar heltid. För de flesta är det en omöjlig ekvation. Du bör kunna avsätta 40 timmar/vecka för dina studier på heltid. Det kan vara värt att undersöka möjligheten att läsa programmet som kompetensutveckling i tjänsten.

Läs hela välkomstbrevet här (OBS! innehåller viktig information)

Schema

Eftersom ändringar kan ske med kort varsel är det bra att ha som vana att titta på schemat regelbundet.

Programinformation

Starttermin: Våren 2019
Programkod: SASIC
Programtillfälleskod: SASIC19v
Studietakt: Heltid 100%
Studietid: Blandade tider
Studieort: Ortsoberoende

Observera

När du ansöker till utbildningen är det viktigt att du skickar med arbetsintyg som sammanlagt motsvarar ett års arbetslivserfarenhet. All arbetslivserfarenhet räknas oavsett typ av utfört arbete (läs mer om hur du gör på Antagning.se, under länken "Ladda upp rätt papper"). För att kunna utföra examinationsuppgifter behöver du en kontaktorganisation. Du ordnar själv en kontaktorganisation. Programmet ges på helfart/distans och innehåller inga fysiska träffar. All kommunikation mellan lärare och deltagare sker via programmets lärplattform. Det kräver tillgång till bredbandsansluten dator samt kringutrustning som t.ex. webbkamera och headset för att kunna ta del av undervisning och säkerställa en rättssäker examination. Träffar via lärplattformen sker på dagtid och seminarier och chattar etc sker på bestämda tider. Du måste alltså vara tillgänglig på dagtid för att kunna följa programmet.

Kontakt

Utbildningen ges vid Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT.
För utbildningsspecifika frågor, kontakta akademin via:
E-post: a3@hb.se.
Telefon: 033-435 4013 - telefontid varje vardag kl 10:00-12:00.

Programansvarig Karen Nowé Hedvall

Studievägledningen
För övriga frågor, kontakta Studentexpeditionen

Dokument

Utbildningsplan (pdf)

Programmets kurser

Du hittar litteraturlistor i respektive kursplan. Observera att kursplaner kan komma att revideras intill tidpunkten för kursregistrering. Tag alltid kontakt med kursansvarig, eller kontrollera i Canvas, innan du införskaffar litteratur.

Hösten 2019

Informationsprodukter och hållbar utveckling

  • Kursinformation för Informationsprodukter och hållbar utveckling
  • Anmälningskod: B31H9
  • Typ: Obl.
  • Period: 2 september - 3 oktober

Våren 2019

Introduktion till Information Management

  • Kursinformation för Introduktion till Information Management
  • Anmälningskod: B49V9
  • Typ: Obl.
  • Period: 21 januari - 20 februari

Kommunikation i organisationer

  • Kursinformation för Kommunikation i organisationer
  • Anmälningskod: B50V9
  • Typ: Obl.
  • Period: 21 februari - 25 mars

Kunskap i organisationer

  • Kursinformation för Kunskap i organisationer
  • Anmälningskod: B51V9
  • Typ: Obl.
  • Period: 26 mars - 1 maj