Vi hoppas att du ska få mycket ny kunskap att använda i ditt yrkesliv. Innan du startar dina studier vill vi att du tar del av några viktiga punkter som hjälper dig att genomföra utbildningen. Var noggrann i din genomläsning. Vi är övertygade om att det hjälper dig att få en bra start.
Registrering till programmets kurser
Registrering sker mellan 3 och 11 januari 2022. Det är bra om du registrerar dig så snart som möjligt eftersom du då kan börja bekanta dig med hur allt fungerar, för att ta del av programintroduktionen och information om första kursen. Observera att du behöver registrera dig till programmets kommande kurser senast en vecka efter respektive kursstart för att kunna delta i undervisningen.
Programmets innehåll och studietakt
Programmet ges på helfart. Du förväntas därför kunna disponera 40 tim/v och delta i aktiviteter på dagtid. Undervisningen och kommunikation med lärarna sker på ordinarie kontorstider. De första fyra kurserna (på vardera 7,5 hp) på vårterminen 2022 läses två och två parallellt, kurs 5-6 läses under höstterminen.
OBS! Vi avråder bestämt från att studera heltid samtidigt som du arbetar heltid. För de flesta är det en omöjlig ekvation. Du bör kunna avsätta 40 timmar/vecka för dina studier på heltid. Det kan vara värt att undersöka möjligheten att läsa programmet som kompetensutveckling i tjänsten.
Kursernas ordning:
VT22
Introduktion till Information Management 7,5 hp (v 3-12)
Kommunikation i organisationer 7,5 hp (v 3-12)
Kunskap i organisationer 7,5 hp (v 12-22)
Datastrategier för organisationsutveckling 7,5 hp (v 12-22)
HT22
Informationsprodukter och Hållbar utveckling 7,5 hp (v 35-39)
Magisteruppsats och vetenskapliga metoder 22,5 hp (v 39-02)
Ta gärna del av vårens kursplaner för att få en uppfattning om dess innehåll och litteratur. Kursplanerna hittar du längst ned på sidan.
Kontaktorganisation – en förutsättning för examinationer
För att kunna göra examinationer i programmet behöver du själv ordna med en kontaktorganisation, som t.ex. kan vara din nuvarande, tidigare eller kommande arbetsplats. Kontaktorganisationer kan vara offentliga organisationer, likaväl som privata företag eller ideella organisationer och kan ha sitt säte inom eller utanför Sverige. För din egen skull är det bättre med en organisation som är villig att avsätta tid för dig och dina uppgifter. Både du och kontaktorganisationen får ett större utbyte och du kommer att lära dig mer.
Senast två veckor efter programstart behöver du redovisa vilken kontaktorganisation du kommer att samarbeta med. Utan kontaktorganisation är det inte möjligt att fullfölja utbildningen. Skulle det visa sig att ditt samarbete med kontaktorganisation inte fungerat som tänkt kan det bli aktuellt att byta under utbildningens gång. Då ska du diskutera detta med programansvariga först.
På hb.se kan du läsa mer om vad som krävs av kontaktorganisationen På samma sida hittar du exempel på examinationsuppgifter i kontaktorganisationen för respektive kurs, samt ett brev till kontaktorganisationerna med utgångspunkter för samverkan.
Var sker undervisningen? – det virtuella klassrummet
All information och kommunikation sker via lärplattformen Canvas som du får tillgång till i samband med registrering (se ovan). I Canvas finns:
• En programyta, som berör information på övergripande programnivå
• Kursytor, en för varje kurs, där all information om kursen är samlad.
• Länkar till webbkonferenssystemet zoom, som nås via ytorna.
För att kunna delta i undervisningen behöver du:
• Tillförlitlig internetuppkoppling
• Webbkamera
• Headset med mikrofon (observera, det räcker oftast inte med ett headset som följer med mobilen)
• lämplig webbläsare
Kurslitteratur och bibliotek
I kursplanerna som du hittar längre ner på sidan anges vilken kurslitteratur som hör till varje kurs. Vi strävar efter att erbjuda elektroniskt tillgänglig litteratur i den mån det går, men det förekommer även fysiska böcker. De elektroniskt tillgängliga dokumenten, i form av t ex artiklar, kan du få tillgång till via databaser i högskolans bibliotek när du registrerat dig i samband med programstarten. Du kan också låna tryckt litteratur, som då skickas till dig.
Viktiga datum
All information om tider för undervisning och deadlines kommer att anges i högskolans schemaverktyg KronoX (se nedan). När du registrerat dig på kurserna får du tillgång till de två första kursytorna i Canvas, samt till en programyta med allmän viktig information.
Programmet startar måndagen 17 januari med introduktion i videoverktyget zoom. Alla instruktioner inför kursintroduktionen, t ex om hur du hittar till aktiviteten finns i programytan i Canvas.
Kontakt
Om du har frågor till program- och kursansvariga gäller följande:
• Frågor som rör programmets innehåll och form: programansvarig Carina Hallqvist (carina.hallqvist@hb.se)
Om du trots allt inte kommer att genomföra dina studier
Vi har stort söktryck till programmet, vilket är mycket glädjande. Om du inte har för avsikt att påbörja utbildningen är vi tacksamma om du hör av dig till a3@hb.se för besked (Glöm inte att uppge namn och personnummer och vilket program du är antagen till). Det möjliggör för sökanden på reservlistan att kunna erbjudas plats.
Schema
Kursernas scheman är tillgängliga via högskolans schemaverktyg KronoX. Du söker på (delar av) programmets eller kursens namn för information om all schemaläggning för programmet och med kurskod för respektive kurs. Du kan också ange programmets förkortning SASIC, och kursens kod - Introduktion till Information Management har till exempel koden C3CIN1. Vårterminens kurser är redan schemalagda, men eftersom ändringar kan ske med kort varsel är det bra att ha som vana att kontrollera schemat regelbundet.
Vi vill än en gång hälsa dig varmt välkommen till programmet och hoppas att utbildningen kommer att passa dig!