Anders Sterner

Forskning för bättre utbildning och vård

Anders Sterner står i matsalskön till dagens lunch på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Han har precis fått gå på rast från ännu ett pass på intensivvårdsavdelningen när telefonen ringer, och karriären tar en ny spännande riktning.

– Det var Ingela Rydström, dåvarande studierektor vid Institutionen för vårdvetenskap (senare Akademin för vård, arbetsliv och välfärd), som ringde och erbjöd mig ett jobb som adjunkt vid Högskolan i Borås. Jag minns det samtalet så väl än idag, jag blev otroligt glad över möjligheten, säger Anders Sterner.

2005 tog Anders sin sjuksköterskeexamen och 2008 kunde han titulera sig specialistsjuksköterska med inriktning mot intensivvård efter studier vid Högskolan i Borås. Det stora intresset då var att arbeta inom akutsjukvården och allt gick enligt den planen, ända fram tills det där samtalet från Ingela Rydström.

– Tanken när jag sökte tjänsten som lärare var att det skulle vara en ny och intressant utmaning och som bara skulle sträcka sig ett halvår. Jag var osäker på om det skulle passa mig att vara lärare, men jag tänkte att jag kanske inte får den här chansen igen, fortsätter Anders Sterner.

Det där tänkta halvåret, det var under 2011. Nu över tio år senare är Anders kvar på samma arbetsplats.

– Jag trivdes så otroligt bra vid högskolan, både med mina kollegor och med arbetsuppgifterna. Jag hade turen att få första halvåret förlängt och sedan fick jag fast anställning. Efter några år som adjunkt var det dags att ta nästa steg att börja doktorera och jag disputerade i februari 2021. Sen dess har jag arbetat som universitetslektor, berättar Anders Sterner.

Steget från kliniken till akademin är kortare än man tror

Efter både grundutbildningen och specialistutbildningen fanns det hos Anders ett stort växande intresse för forskning och utbildning. Framförallt var det en ögonöppnare hur utbildningen förändrades i takt med att det kom nya forskningsrön.

– Det var inspirerande att få träffa lärare som la grunden till utbildningen utifrån aktuell kunskap och att utbildningen hela tiden utvecklades med hjälp av forskning. Även om målet där och då, när jag läste både grund- och specialistutbildningen, var att jobba ute i en klinisk miljö hade jag hela tiden med mig detta i bagaget, konstaterar Anders Sterner.

Ändå var steget inte självklart för Anders då högskolan som arbetsplats var en helt ny miljö.

– Jag funderade mycket på om just jag hade en plats inom akademin, säger Anders Sterner och fortsätter.

– Det finns en bild av att om man är intresserad av vården så borde man jobba kliniskt och på så sätt göra nytta. Det man inte har förstått då, och som jag fick klart för mig tidigt, var att genom att undervisa och arbeta inom utbildning har man även där enorma möjligheter att utveckla vården mot något bättre.

Steget från kliniken till akademin kan i vissa stunder verka alldeles för långt. Men av Anders erfarenheter går att säga att steget är kortare än många tror.

– Jag var sjuksköterska, men var jag forskare och lärare? Högskolan hjälpte mig, med bland annat interna utbildningar inom högskolepedagogik, att bli trygg i lärarrollen och det är en underbar känsla att varje dag utbilda nya kollegor och få möjlighet att genom min forskning vara med och påverka professionen, konstaterar Anders Sterner.

En miljö med möjligheter till nära samarbeten och fördjupning

Det går inte att tolka det som annat än att Anders stortrivs på sin arbetsplats och med kombinationen av att arbeta som lärare och forskare. I olika lärarlag med kollegor från flera olika yrkesroller trivs hans som fisken i vattnet.

– Det bästa med mitt jobb är att jag får kombinera lärarrollen och mötet med studenterna med att själv forska och få vara forskare. Jag får inspiration till forskningen från att träffa studenterna, och jag får själv lyfta in och implementera min forskning i utbildningskontexten, säger Anders Sterner.

På högskolan får han stora möjligheter att både utveckla och fördjupa sig inom sina intresseområden.

– Här på Akademin för vård arbetsliv och välfärd finns en stor strävan att utveckla utbildning och forskning. Personligen har jag till exempel fått jobba mycket med simulering medan andra kollegor fått fördjupa sig inom sina forskningsområden, fortsätter han.

Forskning för bättre utbildning och vård

På Akademin för vård, arbetsliv och välfärd finns möjlighet att bedriva forskning som direkt kan implementeras i vården. Anders, å andra sidan, har till stora delar valt att fokusera på forskning som kan göra grund- och vidareutbildningarna bättre och på så vis bättre rusta framtidens sjuksköterskor.

– Jag håller för tillfället på med flera olika forskningsprojekt. Exempelvis forskar jag tillsammans med forskare på Högskolan Väst kring nyexaminerade sjuksköterskor. Det är helt fantastiskt eftersom de ger massor av tankar, idéer och kunskaper som man vill ta direkt in i utbildningen.

Ett annat forskningsprojekt som är pågående är att analysera och utvärdera metoder som används inom Kliniskt träningscentrum, KTC, vid Högskolan i Borås..

– Det är väldigt inspirerande att se vad studenterna får med sig från utbildningen och hur vi ska kunna arbeta fram ännu bättre metoder i framtiden, säger Anders Sterner.

Återigen en fot i utbildningen, och en fot i forskningen. Lite av Anders Sterners mantra.

Läs mer

Anders Sterners forskarprofil

Text: Jonas Sehlin
Foto: Ida Danell