Marknadsför din utbildning

Utbildningens webbsida

Ett första steg är att säkerställa att utbildningens webbsida är relevant, uppdaterad och anpassad efter önskad målgrupp. Börja med att surfa in på utbildningens webbsida och skaffa dig en egen uppfattning. Studera texter och bildval och fundera över hur väl de passar in på önskad målgrupp. Fundera också över vad som är unikt för din utbildning samt vilka konkurrerande utbildningar det finns på andra lärosäten.

EXEMPEL PÅ INSATSER AV KOMMUNIKATIONSAVDELNINGEN
- Omvärldsbevakning och analys
- Målgruppsanalys
- Segmentering av målgrupper för tydligare budskapsanpassning
- Fokusgrupper/Enkäter/Undersökningar

Kommunikation hjälper gärna till att anpassa det skriftliga och/eller visuella budskapet.

Ambassadörer

Ett attraktivt sätt att berätta om din utbildning och dess framtidsmöjligheter är att involvera studenter och alumner som ambassadörer. Kommunikation rekommenderar minst en student och en alumn som ambassadör, och att dessa presenteras med korta filmklipp i anslutning till utbildningssidan. Se exempel på hur ambassadörer jobbar här.

När du involverat ambassadörer kan Kommunikation producera dessa filmer åt dig.

Relationer

Att skapa goda relationer med både blivande studenter och skolor är ett annat sätt att marknadsföra din utbildning på.

Deltar du på Öppet hus?

Öppet hus är en bra möjlighet att få presumtiva studenter som är intresserade av din utbildning. Här träffas ni öga mot öga och du för möjlighet till direktkommunikation, vilket anses vara den kommunikationsform med störst möjlighet till påverkan.

Har du kontakt med lokala gymnasieskolor?

En annan bra möjlighet att få kontakt med presumtiva studenter är att ha nära relationer med lokala gymnasieskolor. Gymnasielärare kan då fungera som ambassadörer för din utbildning, och ni får möjlighet att besöka/bjuda in elever för att berätta om er utbildning.

Kanalval

Kommunikation har tillgång till flera olika kanaler för att kommunicera med presumtiva studenter. Nedan finner du ett urval av möjliga kanaler för att berätta om din utbildning. Tänk på att delar av målgruppen redan kan vara studenter på Högskolan i Borås, ex. när det gäller kurser, sommarkurser samt påbyggnadsutbildning.


Extern kommunikation

Högskolans webbplats   
Facebook       
Instagram       
Twitter
LinkedIn       


Intern kommunikation mot studenter

Studentwebb   
Hissaffischer
TV-skärmar/SmartSign