Dags att utse lärarrepresentanter till högskolans styrelse
2025-12-11
- Valberedningen nominerar lärarrepresentanter senast den 16 februari 2026 och val av lärarrepresentanter sker under vecka 10, 2–6 mars.
- Kontakta valberedningen om du intresserad av att bli lärarrepresentant eller vill nominera en kollega.
- Valberedningen består av Birgitta Wallin, Lars Hallnäs och Leif Sandsjö. De nås via e-post:
valberedning@hb.se
Totalt tre representanter för lärarna ingår i styrelsen och alla som är lärare på högskolan på minst 50 procent av en heltidstjänst kan rösta respektive väljas.
Som lärarrepresentant förväntas man representera hela lärarkollegiet, inte bara sin egen institution, och se till lärosätets bästa. Lärarrepresentanten ska bidra med sin egen kompetens till ett aktivt och effektivt styrelsearbete och känna ansvar för uppgiften.
Personlig utvecklig och möjlighet att påverka
En av de tre lärarrepresentanter som sitter i högskolans styrelse är Lena Hedén, professor vid Institutionen för vårdvetenskap. Hon har representerat lärarkåren under två mandatperioder, 2020–2023 och nu 2023–2026.
– Som lärarrepresentant får du både personlig utveckling och en möjlighet att påverka. Du får hela bilden av den akademiska världen, och förståelse för det som påverkar vårt arbete mer i detalj, vilket är väldigt intressant, berättar Lena Hedén.
Vad gör du som lärarrepresentant?
– Vi har engagerade externa ledamöter och min roll är delvis att ge inifrånperspektivet, det är ju vi lärare som ser vad som händer internt. Lärarrepresentantens uppgift är att räcka upp handen, ställa frågor, och uppmärksamma styrelsen på om vi har missat något perspektiv. Detta är en viktig del när vi ska lyfta högskolans styrkor.
Är det något man ska tänka på i rollen?
– Ja, det är att du representerar hela kollegiet och hela Högskolan i Borås och inte bara den akademi du jobbar på.
Vad får du själv ut av att vara lärarrepresentant i styrelsen?
– Vi har det väldigt förmånligt med bra personer i styrelsen och vi blir lyssnade till. Här får du ta plats. Det är en fantastisk möjlighet att få vara med i sådana här sammanhang. Det är härligt att vi är 17 personer på mötena som alla vill högskolans bästa. Sedan stärker det möjligheten till samverkan och som individ får du ett bra kontaktnät. Det är energigivande och kul att vara lärarrepresentant.
Lärorikt och inspirerande
Firouze Pourmand Hilmersson, universitetslektor på Institutionen för företagsekonomi och textilt management, har varit lärarrepresentant under en period.
Vad gör du som lärarrepresentant?
– Min roll är att företräda medarbetarna på högskolan och som undervisande medarbetare kan jag lyfta fram just det perspektivet, jag gör olika inspel till styrelsen.
Vad får du ut av att vara lärarrepresentant?
– Det är jätteroligt att arbeta med strategiska frågor och att få insyn i verksamheten och inte bara i hur det fungerar på den egna institutionen eller akademin. Det är väldigt lärorikt och inspirerande att vara i en sådan konstellation som styrelsen utgör och det är värdefullt att vi har med ledamöter från näringslivet – och så tycker jag att vi har en fantastisk ordförande.
Varför ska man bli lärarrepresentant?
– Det är lätt att bara fokusera på sin egen arbetsuppgift – att bli hemmablind. Som lärarrepresentant får du en inblick i helheten på högskolan och kan bidra till förbättringar. Men framför allt, du måste vilja bidra till att utveckla organisationen.
Det ultimata sättet att kunna påverka
Den tredje nuvarande lärarrepresentanten är Håkan Svensson, universitetsadjunkt vid Institutionen för ingenjörsvetenskap.
Vad gör du som lärarrepresentant?
– Som lärarrepresentant är jag ledamot i styrelsen, vald av mina lärarkollegor på högskolan. Jag bevakar de frågor som kommer upp där och som berör lärarrollen på högskolan, men måste även ta ansvar för helheten. Jag bidrar till styrelsen, framför allt till de externa ledamöterna, kring vad som kan förväntas när beslut fattas, hur det tas emot ut i organisationen.
Vad får du ut av att vara lärarrepresentant?
– Det är för mig det ultimata sättet att kunna påverka min arbetsgivare och verka för att högskolan ska vara ett bra ställe att arbeta på. Med min bakgrund inom industriell ekonomi ligger just ekonomiska frågor mig nära. Från min lilla roll som lärare på operativ nivå får jag förståelse för den högsta strategiska nivån i organisationen.
Varför ska man bli lärarrepresentant?
– Där du kan påverka framtiden för lärosätet. Det är dessutom roligt och det är ett gott gäng i styrelsen.
Läs mer
Solveig Klug
Anna Sigge / Ida Danell / Suss Wilén