Ransonering som klimatstrategi – hushåll får testa framtidens konsumtion

Konsumtionen i höginkomstländer står för en stor del av utsläppen. Snabbmode, billiga möbler och ständigt nya elektronikprylar driver på både avfallsmängder och klimatpåverkan. Traditionella styrmedel som skatter har ofta kritiserats för att slå hårdare mot låginkomsttagare. Nu vill forskarna undersöka om ransonering kan vara ett mer rättvist alternativ.

– Vi vet väldigt lite om hur moderna hushåll skulle reagera på ransonering. Det är en kunskapslucka vi vill fylla säger Niklas Sörum, docent i företagsekonomi.

Kläder, möbler och heminredning

Tre produktkategorier står i fokus i projektet: Kläder, särskilt snabbmode eller fast fashion, möbler och heminredning samt hemelektronik. Valet är strategiskt utifrån att dessa varor både belastar klimatet och är starkt kopplade till överkonsumtionstrender.

– Vi kommer att engagera fokusgrupper där hushåll diskuterar utifrån rättevisefrågor och livsstil. I enkäter vill vi mäta attityder till olika ransoneringsscenarier. I praktiska moment vill vi låta hushåll leva med konsumtionsbegränsningar under en period, berättar han.

Vidare kommer man att vända sig till företag, myndigheter och civilsamhälle för att undersöka vad som kan vara genomförbart i större skala i samhället.

Hur förväntas resultaten komma till nytta?

– Det här är inte bara ett experiment i begränsning, utan i systemförändring. Hushåll får insikt i hur ransonering påverkar vardagen och välbefinnandet, beslutsfattare får underlag för att utforma rättvis klimatpolitik, civilsamhället kan använda resultaten i opinionsbildning och företag får kunskap för att utveckla nya affärsmodeller, som cirkulära lösningar och prenumerationstjänster. Förhoppningen är att projektet kan bidra till ett normskifte. Ransonering kan upplevas som mer jämlikt än skatter och samtidigt ge snabb klimatnytta. Dessutom kan det öppna för en ny konsumtionskultur – bort från slit-och-släng och mot hållbarhet, avslutar Niklas Sörum.

Läs mer

Projektet Ransonering av prylar finansieras av Familjen Kamprads stiftelse och pågår till och med 2028-12-31

Projektets webbsida

Forskning kring digitalisering, marknader och konsumtion

Forskning kring mode och samhälle

Forskning inom Handel och IT